Nee tegen vloedgolf

Tekst: Gerie van der Land-Zijderveld

PLASMOLEN - Buurtgenoot uit Milsbeek spreekt mij aan. Een ander komt erbij staan. En nog een. Die zegt: “Het gaat over het LOB van Gennep? Daar wil ik ook meer van weten. Dat plan mag niet doorgaan!”

Nog iemand sluit aan. Is ook ongerust over wat er dreigt te gebeuren. “We laten het niet gebeuren!” Daar zijn die buurtgenoten stellig in. “Er moet een actiegroep komen. We zijn beslist niet goed en onvoldoende voorgelicht. We zijn gesust! Snap je dat nou? Dat die burgemeesters dit zomaar laten gebeuren. Het gaat om 7000 mensen! En weet je dat er bij een eventuele evacuatie geen noodplan is voor dieren? En na de wateroverloop geen schadevergoeding? En de waarde van onze huizen gaat omlaag. Het is al op de landelijke tv geweest. We moeten het tij keren! En wel snel! Wakker worden!”

Een mail van een ongeruste buur uit Plasmolen. Die vraagt of ik het wil aankaarten ‘in de politiek.“ “Weten die wel precies wat het plan inhoudt en betekent voor de mensen die in dat gebied wonen? Of hebben zij zich ook laten sussen met mooie verhalen van de voorlichters?”

Ik herinner mij een zin van een voorlichter. Hij kon mij niet overtuigen dat dit een goed plan was en waarom het juist in dit gebied moet komen. “Ja, er is een kans dat die dorpen onderlopen. Maar die kans is zo klein…

Kleine kans dat het in Nederland 40 graden wordt. Vorige week was dat zo maar twee keer het geval.

Ondertussen ben ik klaarwakker en is actiegroep ‘Nee tegen de vloedgolf’ een feit!