De toernooiwinnaar van het Kiste Trui Toernooi 1994, Nyika Kruyt.

Schaakvereniging Mook 50 jaar

Op dinsdagavond 9 september 1969 kwamen negen schaakliefhebbers bijeen in het Gemeenschapshuis in Mook. De oprichtingsvergadering was een initiatief van drie buren: Albert Cremers, Peter Lem en Henk Kersjes die allen in Anthoniusstraat woonden. Het was een vruchtbaar overleg want het besluit viel dat er in Mook een schaakvereniging kwam. De vraag was alleen waar er werd geschaakt. In eerste instantie werd gedacht aan cafeetje Berg en Bos, maar de uitbater moest als melkboer de volgende morgen zo vroeg op en was ook maar zelden geopend.

De oprichters wendden zich tot De Poort van Limburg, waar Theo Verheijen direct een ruimte beschikbaar stelde aan de nieuwe vereniging. De vereniging heeft daar 37 mooie jaren gehad. Toen de Poort tijdelijk werd gesloten week de schaakclub uit naar de ruimte waar ooit de club werd opgericht; het gemeenschapshuis, nu beter bekend onder de naam 't Môks Café.
De eerste jaren sloten zich schakers aan bij de club, maar vertrokken ook weer snel. Een enkeling bleef de club jaren trouw. Hans van den Ende werd in 1972 lid en is dat nog steeds. De schakers werden al snel sterker, niet alleen doordat men elke donderdagavond in Mook schaakte, maar ook wedstrijden tegen naburige schaakverenigingen zoals Boxmeer, Gennep en PION Groesbeek hield. De schaakclub wilde zich aansluiten bij de Oostelijke Schaakbond, maar de Limburgse Schaakbond stak door een stokje voor. Immers een Limburgse vereniging behoort in de Limburgse competitie te spelen. Maar door de grote reisafstanden in deze provincie zag de SV Mook er van af. Een jaar later werd het verzoek in de competitie van de Oostelijke Schaakbond voor één jaar wel gehonoreerd. Echter na dat jaar werd er niet op teruggekomen met het gevolg dat de SV Mook tot vorig jaar in de competitie van Oost Nederland uitkwam. In haar beste jaren speelde de SV Mook in de tweede klasse. Vaak was het verblijf in deze klasse maar van korte duur. In 2017 schoot de club uit haar slof en wist het kampioen te worden in de tweede klasse.

Het jaar daarop verraste het vriend en vijand door in de eerste klasse opnieuw kampioen te worden! Spelen op het hoogste regionale niveau ging echter niet door. Een landelijke reorganisatie van de schaakcompetitie belette het succesteam het spelen op de zaterdag. Ook in de bekercompetitie werden de laatste jaren goede prestaties geleverd. Vorig jaar wist de schaakclub verrassend voor de tweede maal in haar bestaan de finaledag te bereiken en de schakers gingen met een bronzen plak naar huis.
In de beginjaren werd er ook gespeeld in de Drie Provinciën Competitie. In jaren 70 van de vorige eeuw was dit enorm populaire en gezellige competitie. De gezamenlijke slotavond met alle verenigingen uit de regio was het klapstuk op een mooi schaakseizoen. De Poort van Limburg was een geschikte locatie voor deze gezellige avond. Tot 1980 heeft de SV Mook met twee teams daaraan deelgenomen.

In 1989 werd er door de SV Mook voor het eerst het Kiste Trui Toernooi georganiseerd. De organisatoren Harry Smits en Huub Blom verwelkomden 45 schakers. Het toernooi kende een afwijkende formule. Er werden geen geldprijzen uitgekeerd en alle deelnemers kregen een lunch voorgeschoteld. Na zes jaar werd de stekker uit het toernooi getrokken, maar schakers van einden en ver lieten merken dat het zij het toernooi misten. De SV Mook pakte in 2000 de succesformule van het toernooi weer op en schakers uit heel het land komen sindsdien naar Mook. In 2010 kregen de organisatoren Sjim Jonkmans en Huub Blom maar liefst 110 schakers op visite. Tweemaal wist een speler van de SV Mook het toernooi te winnen. In1994 Nyika Kruijt en dertien jaar later Jan Spoorenberg.

De SV Mook heeft momenteel geen jeugdafdeling. Al snel na de oprichting leerde de club de jeugd het prachtige spel te spelen. Dit deed men door lessen op de lagere scholen en op de vereniging zelf. Er zijn jaren geweest dat er aan meer dan 100 jeugdigen les werd gegeven. Een van de dragende krachten uit die tijd was Henk van Zuijlen, die nog steeds lid is. Toen Henk aangaf dat hij er geen tijd meer voor had, ging het hard achteruit met jeugdschaak. In de herfst van 2005 klopte Niek van Diepen bij de SV Mook aan. Hij gaf zelf schaakles aan basisschool Regenboog in Malden. Hij vond enkele liefhebbers om weer een jeugdafdeling te starten. In Malden op vrijdagavond werd in Maldensteijn de jeugd de fijne kneepjes van het spel geleerd. De speelsterkte nam enorm toe en in landelijke toernooien wist de jeugd knappe prestaties te leveren. Helaas nam het ledenaantal in de loop der jaren gestaag af, dat men genoodzaakt was om de jeugdafdeling op te heffen.

Het leuke aan schaken is dat het op elk niveau gespeeld kan worden. Zo heeft de SV Mook twee groepen in de interne competitie. De A-poule voor de allersterksten en de B-poule iets minder sterke schakers. Vier keer per jaar vind er promotie en degradatie plaats. Op deze manier is er veel spanning in de competitie, want uiteindelijk wil iedereen toch graag in de A-poule spelen. Huub Blom is de recordhouder clubkampioen. De teller staat op negen titels. Het snelschaken is al jaren een strijd tussen Piet de Leeuw en Jan Spoorenberg. De laatste heeft al tien keer laten zien dat hij het snelschaken uitstekend beheerst.

De schaakvereniging viert op zaterdag 14 september in 't Môks Café haar 50-jarig bestaan. De leden en oud-leden krijgen een gevarieerd programma voorgeschoteld. Er is onder andere een schaaksimultaan, een quiz over de schaakgeschiedenis van de SV Mook en een buffet.
Daarna, op 19 september start het nieuwe schaakseizoen. Belangstellenden zijn van harte welkom om te komen schaken. De eerste twee maanden kan men kosteloos komen schaken om te zien of het schaken in clubverband bevalt. Meer informatie over de SV Mook wordt gaarne verstrekt door voorzitter Huub Blom (06-10005801).