Marjolein Pieks en Thijs Kersten pakten podium tijdens Stadsdichtersdag..Beiden staan in Stadsgedichtenbundel 2019. (foto: Marianna Bakker)

'De Rijksweg is overspannen' in Stadsgedichtenbundel

HEUMEN - De gloednieuwe Stadsgedichtenbundel, een verzamelbundel met werk van officieel benoemde Nederlandse en Vlaamse stads- en dorpsdichters, is uit! Onder meer het actuele gedicht ‘De Rijksweg is overspannen’ door Marjolein Pieks, dorpsdichter van de gemeente Heumen, is hierin te lezen.

In de bundel (circa 300 pagina’s) zijn ook de beste inzendingen voor de jaarlijkse stadsgedichtenwedsrijd opgenomen. De jonge dichter Thijs Kersten (17) uit Heumen deed hieraan mee en staat ook in de bundel. Pieks en Kersten waren present op zaterdag 7 september in Lelystad bij de jaarlijkse bijeenkomst voor stads-en dorpsdichters uit Nederland en Vlaanderen.Marjolein en Thijs pakten het podium. Zij lazen voor uit eigen werk.
De Stadsgedichtenbundel werd tijdens deze stadsdichtersdag gepresenteerd. ‘s Avonds trad ook Tsead Bruinja, Dichter des Vaderlands, op en reikte de prijzen uit. De eerste prijs ging naar Onno-Sven Tromp.

Stadsgedichtenbundel bestellen? Dat kan via Uitgeverij Kontrast (info@uitgeverijkontrast.nl) of via de boekhandel (ISBN 978-94-92411-39-6).

Marjolein Pieks, dorpsdichter gemeente Heumen, schreef:

De Rijksweg is overspannen

iets weerhoudt het dorp ervan

om stil te worden

alsof het zich wil ondergraven

maar dat niet durft

in een dagelijkse file

blikken gedachten

over een gespleten woonplaats

misschien kan men niet anders

er is niemand

die het dorp verplaatst

naar hoger gelegen gebied

of het de weg naar binnen leidt

behalve de roep van een

cirkelende buizerd

geen geluid om ondergronds te gaan

of een wildrooster aan te leggen.