Bijeenkomst 'Toegankelijkheid in de praktijk'

GROESBEEK - Donderdag 10 oktober organiseert de gemeente Berg en Dal een kennis-event over toegankelijkheid. Deze bijeenkomst laat problemen zien waar minder mobiele mensen mee te maken hebben als ze naar een museum, horeca, sportclub, natuurgebied gaan. De bijeenkomst is toegankelijk voor ondernemers, zorgorganisaties en inwoners die betrokken (willen) zijn bij dit onderwerp.

Voor de meeste mensen is het heel gewoon: je vrije tijd zelf invullen, dingen doen die je zelf wilt doen. Voor bijna twintig procent van de mensen is dit niet vanzelfsprekend. Dit heeft alles te maken met de toegankelijkheid van bijvoorbeeld musea, horeca, sportclubs, attractieparken en natuurgebieden. Die kan beter. Tijdens de bijeenkomst zien en horen deelnemers hoe.

Deelnemers worden meegenomen in de belevingswereld van een gast die minder mobiel is, slechtziend of een andere beperking heeft. Reisblogger Eelke Droomt vertelt over haar ervaringen op haar reizen. Deelnemers krijgen een rondleiding door hotel Heuvelrijk Berg en Dal in Groesbeek, dat afgelopen het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid ontving. De organisatie Ongehinderd vertelt wat er zoal komt kijken om de toegankelijkheid van een locatie te verbeteren.

Week van de Toegankelijkheid

Deze bijeenkomst is onderdeel van activiteiten in de Week van de Toegankelijkheid. Naast het kennis-event krijgen horecamedewerkers deze week de training Ongehinderd Gastvrij en toetst de gemeente een aantal vrijetijdslocaties op toegankelijkheid. Meer informatie staat op de website van de gemeente.

Iedere geïnteresseerde inwoner, ondernemer of zorgorganisatie kan zich aanmelden door vóór 8 oktober een mailtje te sturen naar Sylvie Uenk via s.uenk@bergendal.nl met als onderwerp 'Kennisevent Toegankelijkheid'.