Millingen krijgt ook een eigen BIZ in het centrum

MILLINGEN – Het is de bedoeling dat de winkeliers en ondernemers in het centrum van Millingen aan de Rijn ook een eigen BIZ (Bedrijven Investerings Zone) krijgen.

In de zomer van 2018 heeft de gemeente Berg en Dal samen met de Millingse Ondernemers een traject gestart om het centrum van Millingen te gaan versterken. Directe aanleiding was de hoeveelheid leegstaande panden in het centrum. Toentertijd is er een werkgroep geformeerd met de ondernemers die hebben aangegeven zich te willen inzetten. In maart 2019 heeft het college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal besloten om positief te staan voor het verlenen van een subsidie om het centrum te verfraaien met bloemen. De MOV (Millingse Ondernemers Vereniging) is dit op een weerstand gestuit dat besloten is allereerst te kijken of er voldoende animo is voor het formeren van een BIZ. Het is de bedoeling dat de Millingse BIZ 1 januari 2020 van start zal gaan. Hierdoor worden de ondernemers in Millingen centrum in staat gesteld om de concurrentiekracht van het centrum te versterken. Dit moet gaan leiden tot een groei van de bestedingen en het behoud van werkgelegenheid en voorzieningen (zoals winkels en horeca). De BIZ bijdrage wordt jaarlijks bepaald door toepassing van 1,5 promillage van de WOS waarde per 1 januari. Het minimum bedrag bedraagt 250,- en het maximuml 1.000,- euro. De BIZ in Millingen telt zo'n veertig objecten.