Burgemeester Slinkman feliciteert als eerste mevrouw Minis. (foto: Gemeente Berg en Dal) Foto: Gemeente Berg en Dal

Mevrouw Minis uit Ooij geridderd

OOIJ – Dinsdag 29 juni heeft mevrouw M.A.H. Minis uit Ooij een Koninklijke Onderscheiding ontvangen uit handen van burgemeester Mark Slinkman. Mevrouw Minis kreeg de onderscheiding bij het afscheid bij de Hogeschool van Arnhem – Nijmegen. De versierselen werden haar opgespeld door haar partner de heer Brondsveld .

Mevrouw Minis kreeg de onderscheiding voor de bijzondere werkzaamheden die ze heeft verricht in of uit hoofde van haar dienstbetrekking in combinatie met persoonlijke verdiensten. Onder haar leiding groeide de afdeling Ergotherapie bij het Radboud UMC uit tot de meest aantoonbaar onderscheidende afdeling ergotherapie van Nederland. Ze heeft zich sterk ingezet op de combinatie van patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs. Dankzij haar inzet werd het een academische afdeling met Nederlands eerste leerstoel Ergotherapie en kwam er meer aandacht voor het aan het werk houden van mensen met een spierziekte of een andere chronische aandoening.

Daarnaast richtte zij de opleiding Ergotherapie op aan de HAN dat was de vierde HBO-opleiding op dit vakgebied in Nederland. Ook was mevrouw Minis medeoprichter van de tweejarige masteropleiding Neurorevalidatie & Innovatie binnen de HAN. Gedurende haar carrière heeft zij gezorgd voor een cultuuromslag binnen de ergotherapie.
Daarnaast deed mevrouw Minis de volgende vrijwillige activiteiten: Medeoprichter en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Handtherapie; Bestuurslid en voorzitter van het Europese Network of Occupational Therapy in Higher Education; Medeoprichter van de Stichting Research in Occupatio Therapy and Occipationel Science en de Stichting Occupational Therapy Europe; Sinds 1998 is zij bestuurslid van de Harry van Kuyk Stichtingen was zij bestuurslid en secretaris van de vereniging Stuwwal Berg en Dal.