Schilderen romp. (foto: Sander Penders)
Schilderen romp. (foto: Sander Penders) Foto: Sander Penders

Molen De Duffelt staat weer te pronken

KEKERDOM - De oplettende passant van de Kekerdomse molen De Duffelt zal het opgevallen zijn: de molen is helemaal opnieuw geschilderd. Door schildersbedrijf Van Haren Schilders is op zeer deskundige wijze al het houtwerk aangepakt en in de originele kleuren weer hersteld. Door de vrijwilligers is de romp onder handen genomen en na een grondige reiniging twee maal geschilderd met een ademende wit verf. Ook de oude zwarte band is weer teruggekeerd.

Na deze schilderbeurt en zeer uitgebreide renovatie van het kruiwerk, waarmee de molenkap gedraaid kan worden, is nu binnenkant van de molen die geschilderd zal worden. Daarmee is molen als gemeentelijk en -Rijksmonument weer in oude luister te bekijken.

Maar daarmee zijn we er nog niet, want na een lang traject in de vergunningverlening is door de Omgevingsdienst Regio Nijmegen namens de gemeente Berg en Dal besloten, dat zij een positief besluit heeft genomen over de aanbouw van een ontmoetingsruimte en werkplaats in de belt van de molen. Gezien de status van molen betekent dit dat een groot aantal partijen hiermee moeten instemmen. Te denken hierbij aan de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (namens de minister van OCW) Provincie Gelderland, Gelders Genootschap en commissie Ruimtelijke Kwaliteit/Subcommissie Cultuurhistorie gemeente Berg en Dal.

Het plan ligt nu ter inzage en na de definitieve goedkeuring zal aannemersbedrijf Spann-Eerden uit Millingen aan de Rijn snel kunnen aanvangen met de realisatie van de architect Wil Janssen uit Beuningen ontworpen ontmoetingsruimte werkplaats. Voor informatie: Info@molendeduffelt.nl.