Foto: (foto: Dries Willems)

Vuurwerkschade in Berg en Dal terug op oude niveau

BERG EN DAL - De vuurwerkschade valt dit jaar 2021-2022 een stuk hoger uit dan het vorig jaar 2020-2021 toen het vuurwerk verbod was ingegaan in Berg en Dal. Toen bedroeg het vuurwerkschadebedrag inclusief de gemaakte kosten 1.692,25 tegenover afgelopen jaarwisseling 6.027,50 euro bijna vier maal zoveel. Hiermee is de schadepost weer terug op het oude niveau.

Naast beschadigde prullenbakken en verkeersborden is er in Groesbeek een speeltoestel beschadigd door vuurwerk. Een aantal onderdelen van het toestel zal vervangen moeten worden, de schade wordt hier geschat op 700 euro. Ook zijn er dit jaar op drie locaties ruiten gesneuveld van bushokjes. Een daarvan valt onder de provincie, een onder een reclame-exploitant en een is er van Breng. Deze kosten zijn niet in het overzicht meegenomen. De vuurwerkschade kan in de loop van het jaar nog hoger uitvallen doordat schades aan noodkolken pas later geconstateerd kunnen worden.

De vuurwerkschade per kern bedraagt: Groesbeek 2.951,50, Millingen aan de Rijn 1.403,50, Beek 438,25, Ooij 634,25. Wat opvalt is dat in Kekerdom, Leuth, Berg en Dal, Heilig Landstichting en Erlecom geen schade door vuurwerk is veroorzaakt.
De burgemeester betreurt het dat de vuurwerkschade weer bijna net zo hoog is als vóór het vuurwerkverbod. Mark Slinkman “Vooropgesteld moet worden dat de meerderheid van de jeugd zich prima heeft gehouden, en in de helft van onze dorpen is helemaal geen schade geconstateerd. Een klein clubje blijft echter hardleers.” Er zijn geen aanwijzingen gevonden die naar daders leiden, waarop de vernielingen kunnen worden verhaald. Slinkman: “Dat is jammer, maar de vader en moeder en de opa’s en oma’s van deze knapen dragen via de gemeentelijke belastingen natuurlijk wel bij aan het herstellen van de schade. En die kunnen het geld ook maar één keer uitgeven.” Volgens de burgemeester heeft dit vandalisme weinig van doen met een vuurwerkverbod. “We hebben het niet over verkeerd gelande vuurpijlen, maar over illegale explosieven, die maar zo voor onherstelbare verminkingen of dodelijk letsel kunnen leiden. Dat staat geheel los van de discussie of ome Harrie wel of niet een gillende keukenmeid af mag steken.”