Herdenkingen 78 jaar Operatie Market Garden door Groesbeek Airborne Vrienden

GROESBEEK - Op zaterdag 17 en zondag 18 september worden er diverse herdenkingen gehouden door onder andere de Groesbeek Airborne Vrienden.

Zaterdag 17 september: 30ste Monumententour Market Garden; 13.30  tot 11.00 uur; Herdenking en kranslegging bij het Generaal Gavin Monument. Gastspreker  is Ghloe Gavin Beatty, de jongste dochter van Generaal Gavin. Musikverein Kranenburg en bugler Theo Jetten zullen de muzikale omlijsting van de herdenking verzorgen.

Bij deze herdenking zijn aanwezig Luitenant – Colonel Spicer, aalmoezenier van de 82nd Airborne Division die het gebed voor zijn rekening neemt. Namens de 82nd Airborne Division is onder andere Color Guard aanwezig. Na afloop gaat het gezelschap naar de Herdenking en kranslegging bij het Halifax monument aan de Sint Jansberg 1 in Groesbeek.
11.30 – 12.15; Deze herdenking vindt precies 45 jaar na de onthulling plaats van het monument. Gastspreker is de oud straaljagerpiloot Joop Hendrix van ‘Plane Hunters’. De muzikale omlijsting is in handen van Batavorum Pipes & Drums. Ook is er een parachutesprong alsmede een fly – by van twee historische Harvard toestellen. Eventuele aanwezige kinderen krijgen na afloop een presentje.

Zondag 18 september 09.30 – 10.00 uur; Herdenking en Kranslegging bij het monument ‘Haat doodt , Liefde verzoent’ bij het gemeentehuis in Kranenburg. Hier is de muzikale aankleding in handen van Klarinetensemble ‘Mooi van Hout’.
13.00 -13.45 uur; Onthulling herinneringsplaquette 504 PIR HQ E Company aan de Erlecomseweg 14a in Erlecom. Op de nieuwe plaquette is de ontbrekende naam van Corporaal Romeo Hamel toegevoegd.
19.00 – 19.30 uur; Herdenking en kranslegging B24 bommenwerper bij Monument ‘Heaven Can Wait’ in het Duitse Hommersum/ Goch, zandpad tegenover Viller nr. 79 en daarna eerste pad rechts.