Van linbks naar rechts: Burgemeester Slinkman, Wiel Lenders en bestuursvoorzitter Verheijen. Foto: Peter Hendriks

Wiel Lenders Ridder in de Orde van Oranje Nassau

GROESBEEK – Bij zijn officiële afscheid als directeur van het Vrijheidsmuseum aan de Wylerbaan in Groesbeek is de Nijmegenaar Wiel Lenders door burgemeester Bruls van Nijmegen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

De 69-jarige Lenders heeft ruim 25 jaar het museum geleid; in die periode heeft hij een geheel nieuw museum mede begeleid en heeft in het centrum van Nijmegen het Infocentrum WO2 mede tot stand gebracht. Daarnaast was hij een drijvende kracht bij diverse herdenkingsprojecten, waarbij hij ook de samenwerking met de Duitsers in de regio op zocht.
In 2008 was Lenders ook medeoprichter van de Liberation Route Europa, diverse bevrijdingsroutes tussen Normandië en Berlijn.

Vrijdagmiddag 19 april nam hij groots afscheid in het Vrijheidsmuseum aan de Wylerbaan in Groesbeek waarbij diverse sprekers hem de loftrompet toespraken, gevolgd door een drukke receptie. Wiel Lenders is inmiddels opgevolgd door de Middelaarse Esther Horsten.