Aanzienlijk minder vuurwerk- schade in gemeente Berg en Dal

BERG EN DAL – De afgelopen jaarwisseling heeft voor aanzienlijk minder schade gezorgd dan de afgelopen jaren. Zo zijn er dit jaar geen ruiten van bushokjes gesneuveld. Bovendien heeft de gemeente Berg en Dal dit jaar met minder werknemers hoeven controleren op schade, waardoor ook de kosten voor het inventariseren lager zijn. De uiteindelijke schade kan nog wat hoger uitvallen doordat schades aan rioolkolken vaak pas later in het jaar naar voren komen.

Burgemeester Mark Slinkman is tevreden dat de schade zoveel kleiner is. "Het is een ontzettend zware tijd voor onze ondernemers en verenigingen, die onze steun hard nodig hadden en hebben. We kunnen het schaarse gemeenschapsgeld wel beter gebruiken dan voor het herstellen van vuurwerkvandalisme." De burgemeester ziet hier ook een argument in voor een permanent vuurwerkverbod: "Nergens in Europa hebben ze deze vernielcultuur en toch is het overal gezellig op oudjaarsavond. Het is tijd voor een nieuw moraal, aldus Slinkman.
De totale vuurwerkschades van de afgelopen jaren: 2017-2018 9.039, 2018 - 2019 6.136, 2019 - 2020 7.748 en 2020- 2021 1.692,25 euro.