Berg en Dal wil voor heel de gemeente dezelfde APV

BERG EN DAL - Het gemeentebestuur van Berg en Dal wil voor heel de gemeente eenzelfde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) per 1 januari 2017. Door de herindeling met de gemeente Millingen aan de Rijn, Ubbergen en Groesbeek moet er een nieuwe APV komen, die geldt voor de gehele gemeente.

De drie APV's van de vorige gemeenten komen per 1 januari 2017 te vervallen. Voor die datum zal de APV geharmoniseerd en technisch geactualiseerd dienen te worden. Vanwege tijdsgebrek zijn de inhoudelijke wijzigingen van de APV beperkt gebleven; dat kan volgens het college later bij de volgende actualisatie van de APV gewijzigd worden.

Paracommercie
Door het college is een uitzondering opgenomen in de APV te weten voor paracommerciƫle rechtspersonen. Hiermee bedoelt het college verenigingen (sport), dorpshuizen, wijkgebouwen en clubhuizen. Die mogen normaliter geen alcohol verstrekken tijdens bijeenkomsten van personen die niet of rechtstreeks bij de lokaliteiten betrokken zijn. Het college heeft besloten dat zij bij maximaal vier bijeenkomsten per jaar hier vanaf mogen wijken.
Toen Millingen nog zelfstandig was stond er in de APV dat voor de schutterijen De Natte en De Dreuge wel alcoholhoudende drank verschud mocht worden tijdens vijftien bijeenkomsten per jaar. Dit heeft het college nu ook in de APV van 2017 opgenomen. Maar uit het inspraaktraject zal blijken of er hiervoor nog steeds draagvlak bestaat. Een zienswijze kan ingediend worden tot 12 november.