Massale steun voor insectvriendelijker groenbeheer

REGIO - Meer dan honderdduizend mensen tekenden deze zomermaanden de petitie ‘Red de Insecten’ voor insectvriendelijker groenbeheer in hun eigen gemeente. In de regio Rijk van Nijmegen hebben bijna drieduizend inwoners hun steun betuigd. Natuurmonumenten stuurt de handtekeningen vandaag door naar alle gemeenteraden van Nederland, samen met achttien praktische groentips.

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 maken gemeenten nu al plannen voor de komende vier jaar: een goed moment om voor meer groen te kiezen. Gemeenten doen daar niet alleen insecten een plezier mee; groen geeft ook mensen een fijne leefomgeving, goede waterhuishouding, verkoeling op warme dagen en ruimte voor recreatie. Iedere gemeente kan opbloeien met insectvriendelijk groenbeheer: goed bermbeheer is de allereerste stap.

“Insectvriendelijke bermen kennen meer soortenvariatie. Dat ziet er dus een tikkie wilder uit”, zegt Provinciale Ambassadeur Lars Koreman van Natuurmonumenten. “Een gemeentebestuur kan zijn inwoners prima uitleggen dat de bermen minder glad, strak en plat zullen worden.”

Meer bloemen: meer insecten
Natuurmonumenten heeft dit jaar actiepakketten met inheemse bloemzaden en tuintips uitgedeeld, waarmee mensen zelf insectvriendelijk aan de slag konden: 95.000 mensen hebben wilde bloemen uitgezaaid, waarin insecten zich thuis voelen. Meer dan 34.000 kinderen vroegen het knutselpakket voor een bijenhuis aan via de actie Red de Bij van Oerrr.