Foto: Joop Verstraaten

Zilveren editie Monumententocht zeer sfeervol

Foto: Peter Hendriks

GROESBEEK – De zilveren editie van de Monumententocht die afgelopen zondag al voor de 25e maal werd gehouden door de Groesbeek Airborne Vrienden is zeer sfeervol verlopen.

De Monumententocht begon al om 09.30 uur bij het Generaal Gavin Monument aan de Nieuwe Drulseweg – die voor deze ceremonie tijdelijk afgesloten was – met een korte maar sfeervolle herdenking. Deze herdenking werd bijgewoond door dochter Chloe Gavin van Generaal Gavin, afgevaardigde van de Amerikaanse Ambassade, afgevaardigde van de Amerikaanse 82nd Airborne Division en overige Amerikaanse gasten, burgemeester Steins van Kranenburg en burgemeester Slinkman van Berg en Dal.

Dankzij Taxi Peerenboom heeft de 96-jarige WOll veteraan Clinton Riddie ook deze Monumententocht mee kunnen maken. Na de kranslegging bij het Generaal Gavinmonument toog het gezelschap naar Klein Amerika waar om 10.30 uur bij de replica van de Waco Glider de tweede ceremonie plaats vond. Inmiddels waren er in de directie omgeving negen parachutisten geland. Ondanks dat er geen ruchtbaarheid aan de landing van parachutisten is gegeven, hebben vele tientallen mensen de landing gade geslagen.

Bij de Waco Glider werd de Monumententocht 2017 na diverse toespraken sfeervol afgesloten en kregen de drie aanwezige veteranen een zelfgemaakt presentje door Herman Wijnhoven in de vorm van de bewuste Waco Glider. Ter afsluiting werd er door de genodigden gezamenlijk koffie / thee gedronken op camping Klein Amerika waar tevens het boek 'Burning Bridges The 82nd Airborne in Holland' werd gepresenteerd, waarvan de eerste exemplaren voor de dochter van Generaal Gavin en de drie veteranen waren.

Even daarvoor hield wethouder Sjaak Thijssen een toespraak bij het monument aan de 17 septemberstraat in Breedeweg waar in september 1944 de Horsa Gliders zijn geland. Er zijn mensen die zeggen; moet dat nou nog, dat herdenken? De oorlog is al zo lang geleden. Maar juist daarom dreigen wij het te vergeten en daarom moeten wij blijven herdenken en stil staan bij wat er gebeurd is. Basisschool Breedeweg heeft ook deelgenomen aan deze herdenking De leerlingen hadden vredesvlaggetjes gemaakt met eigen teksten.