Jaap Dirkmaat (Foto: Vereniging Nederlands Cultuurlandschap)

Vereniging Nederlands Cultuurlandschap reikt Gouden Zwaluw 2018 uit

Foto: Vereniging Nederlands Cultuurlandschap

NIJMEGEN - Donderdag 7 juni reikte Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) in LUX in Nijmegen vier Gouden Zwaluwen uit aan organisaties die zich verdienstelijk hebben gemaakt natuur in de straat, wijk of stedelijke omgeving te bevorderen.

VNC selecteerde vier projecten voor een Gouden Zwaluw:

Gemeente Oegstgeest, project Klinkenbergerplas

Voor de metamorfose van een eentonige ontgrondingsplas naar een oase van natuur en landschap, waar educatie en recreatie hand in hand gaan en waar men - omringd door flora en fauna - tot een weldadige rust komt.

Vogelpaleizen van Kees Buckens (Rotterdam)

Voor de kunstzinnige en succesvolle huisvesting van vogels, met oog voor herinnering en hergebruik van materialen, die niet alleen vogels vrolijk stemmen.

Landerij De Park (Elst, Overbetuwe)

Voor het omzetten van dromen in een blije werkelijkheid voor jong en oud, verwezenlijkt op landbouwgrond; duurzaam, groen, uitnodigend en leerzaam.

Jochem Kühnen (Beek, Nijmegen)

Als steun en toeverlaat voor gierzwaluwen en ander stadsleven, die als pleitbezorger met alle benodigde instanties het gesprek aangaat, concrete doelen stelt en bereikt.

Ook wethouder Harriët Tiemens van de gemeente Nijmegen was aanwezig om het boek 'Natuur in de straat' in ontvangst te nemen. Nadat het boek in 2011 uitkwam is het naar alle wethouders groen en natuur van Nederland gestuurd, als stimulans en als opdracht om natuur in hun gemeente te bevorderen. Nu er nieuwe verkiezingen zijn geweest en daarmee nieuwe wethouders zijn gekomen worden de boeken opnieuw verstuurd. Wethouder Tiemens ontving het boek als eerste.

Winnaars Gouden Zwaluw 2018 (Foto: Vereniging Nederlands Cultuurlandschap)