Foto uit 1961. Dorpsstraat ter hoogte huidige gemeentehuis. De carnavalswagen wordt getrokken door een tractor, misschien wel voor het eerst. Achter de wagen loopt de drumband van de schutterij St. Hubertus. (foto: collectie GGD)

Groesbeekse carnavalsoptocht 1959 telde circa 400 muzikanten

Toen in 1959 voor de vijfde keer een carnavalsoptocht door het dorp trok, was openbaar carnaval in de regio nog niet op gang gekomen. Waarschijnlijk was het de destijdse Prins Carnaval Toon Romeijn, handelsreiziger van beroep, die op het idee kwam – en in staat was- om muziekgezelschappen van elders over te halen naar Groesbeek te komen.

Door Gerrie Driessen,

Heemkundekring Groesbeek.

De in Cuijk geboren Toon Romeijn was een zwager van Kobus Nillessen, de initiatiefnemer tot oprichting van De Feestneus. Twee jaar na de oprichting, in 1957, werd Romeijn Prins Carnaval. Hij bedacht de benaming Prins Ummenie en de slogan 'Groesbeek het Keulen van Gelderland' en presenteerde zich als: Umme-nie den Urste, bij de gratie van alle Feestneuzen Vorst over het Rijk der Zevenheuvelen, Hertog van Hordegat tot Knots en van Lol zien Klef. Ridder van Limpe -petje en Perdskuul. Grootvorst van 't Groeske en Leenheer van Feest – en andere Neuzen. Romeijn was drie seizoenen prins, van 1957 t/m 1960 en ontpopte zich tot een gedreven organisator en verbinder.

Zo schrijft hij in 1959: 'Velen leven mee met ons streven; de standsorganisaties, zoals de arbeiders, middenstanders en de agrarische bevolking hebben aller medewerking verleend. Voorts de Kasteleinsvereniging, de VVV en de Fabrikantenkring. En dan wil ik nog gaarne noemen de inzet van een dozijn muziekgezelschappen en tamboerkorpsen van Cuijk, Deest, Heumen, Alverna, Kranenburg en vanzelf sprekend uit eigen gemeente drie fanfares en drie drumbands, als het ware in een gezamenlijke opmars naar de grootmaking van de Groesbeekse carnaval. (...) Het programma vermeldt: Al dan niet gekostumeerd verschijnen de drumband Excelsior uit Deest, de fanfares Ons genoegen uit Hees – Neerbosch, Echo der Bergen uit Alverna, Vlijt en Volharding uit Heumen, Feuerwehr -Kapelle uit Kranenburg, Harmonie Gaudete et Domino uit Cuijk, fanfare Edelweisz uit Berg en Dal en fanfare Jubilate Deo uit Breedeweg. Verder trekken mee: het tamboer – en hoornblazerskorps van De Zwervende Zangers, de drumbands van de schutterijen St. Hubertus (de Horst) en St. Antonius (Breedeweg). Totaal 416 muziek- en potsen makende deelnemers. (…) Als bijzonderheid geldt de medewerking van de scooterclub uit Helmond, die een luidruchtig aandeel hoopt te leveren. (…)

Foto uit 1961. Dorpsstraat ter hoogte huidige gemeentehuis. De carnavalswagen wordt getrokken door een tractor, misschien wel voor het eerst. Achter de wagen loopt de drumband van de schutterij St. Hubertus. (foto collectie GGD)