Voorzitter Ton van Raaij en eindredacteur Marcel Engelen bij het veer aan de Rijn. (foto: Wim Snijders)

Evacuatieverhalen uit Millingen

MILLINGEN - Op 19 oktober 1944 krijgen de dorpen Millingen, Leuth en Kekerdom het bevel te evacueren. Op 20 oktober moeten de dorpen ontruimd worden. Waar moeten ze naar toe?

Naar het zuiden, naar bevrijd gebied kan niet want bij de Thornsche Molen ligt het front. Naar Duitsland kan ook niet want het is verboden de grens over te steken. Dus moet iedereen de Rijn oversteken. Al snel vormt zich een lang lint van wachtende evacués. Vele van hen hebben een wit laken boven hun hoofd als teken dat zij vluchtelingen zijn. Het ontlokt een van de evacués de opmerking: “Het ziet hier zwart van de witte lakens”.

Verhalen en dagboeken van verschillende Millingse evacués zijn door stichting Millings Jaarboek gebundeld in een prachtig boek.

Helaas kunnen we vanwege de coronamaatregelen het boek ‘Het ziet hier zwart van de witte lakens’ niet op onze gebruikelijke manier presenteren, maar vanaf zaterdag 16 mei is het verkrijgbaar bij Primera en Hebbes in Millingen aan de Rijn. Door een bijdrage van de Gemeente Berg en Dal en de Provincie Gelderland bedraagt de prijs van het boek slechts 10 euro.

"Woont u wat verder weg en wilt u het boek per post toegestuurd krijgen? Maak dan 14,50 euro over op rekening NL70 RABO 0134 4341 02 t.n.v. St. Millings Jaarboek. Vergeet niet om bij uw betaling uw naam, adres, postcode en woonplaats te vermelden.

Wij bedanken iedereen die aan de totstandkoming van dit boek heeft bijgedragen en hopen dat wij onze lezers hiermee een goed beeld geven van deze ingrijpende gebeurtenis in de Millingse geschiedenis", aldus bestuur en redactie Millings Jaarboek.