(foto: Joop Verstraaten)

Noodmaatregel voorziet Spoorbeek en De Groesbeek van water

GROESBEEK – Naar aanleiding van het droogvallen van zowel De Spoorbeek als De Groesbeek in het centrum van Groesbeek heeft de gemeente Berg en Dal onverwacht noodmaatregelen getroffen om beide beken van water te voorzien.

Op het Marktterrein is een gat gegraven om bij een put te kunnen komen, vandaar is een slang gekoppeld, die wat water loost in De Spoorbeek. Het is de vraag of ook De Groesbeek van water wordt voorzien, omdat het daar begint te stinken. Hopelijk is dit probleem opgelost voordat de horeca op 1 juni zowel de terrassen alsmede de horecabedrijven weer open gaan.

Ook in De Spoorbeek snakken de aanwezige vissen naar zuurstofhoudend water. Dinsdagmiddag nog liet wethouder Verheul weten dat het nog wel even kan duren, voordat dit probleem is opgelost. Een extra pomp plaatsen bij de protestantse kerk aan de Kerkstraat ziet de gemeente niet zitten, omdat daar ook te weinig grondwater is, aldus Verheul.

Het probleem zal worden aangepakt bij de herinrichting van het marktterrein. Eerst moet het pand van Scapino en De Hema afgebroken zijn en moeten de winkeltjes en 23 appartementen gerealiseerd zijn. Dit is zowel bij de bewoners van de appartementen als bij de ondernemers rondom het marktterrein in het verkeerde keelgat geschoten en hebben een brief op poten aan het gemeentebestuur gestuurd. Tot ieders verrassing werd woensdagmorgen een put opgegraven, zodat het water met behulp van een slang en pomp in De Spoorbeek terecht komt.