(foto: Bert Roodbeen)

Maatregelen aanpak wateroverlast buurtmarkt Breedeweg gereed

GROESBEEK / BREEDEWEG - Op dinsdag 23 juni hebben wethouder Sylvia Fleuren en Heemraad / Loco-dijkgraaf Mathieu Gremmen van Waterschap Rivierenland symbolisch de nieuwe regenwaterafvoer bij de buurtmarkt 'Breeweg' in gebruik genomen. Ze deden dit samen met drie medewerkers van de buurtmarkt, met Richard, Dennis aan de slang en Philip aan de kraan van de watertank van firma Hubers. waaruit 5000 liter regenwater via het nieuwe rooster werd afgevoerd. Door de nieuwe afvoer vermindert de overlast van water bij hevige regen.

Bij de buurtsuper zijn verschillende maatregelen genomen om wateroverlast te verminderen. Zo is er een afvoerbuis met roosters geplaatst aan het einde van de parkeerplaats. Ook is de ingang van de parkeerplaats verlaagd. Het overtollige regenwater dat van de weg komt, kan hierdoor makkelijker via de parkeerplaats wegstromen naar de roosters. Via de roosters stroomt het vervolgens in de achterliggende sloot. Hierdoor wordt het riool ontlast.

Op 23 juni zijn de werkzaamheden klaar. In het najaar gaat de gemeente het gebied rondom de buurtsuper groener aankleden. Er worden dan struikjes en wat bomen geplant. Het werk bij de buurtsuper doen de gemeente en Waterschap Rivierenland samen met de eigenaar van het pand en met Pluryn.

De gemeente Berg en Dal en Waterschap Rivierenland werken samen met inwoners aan het verminderen van wateroverlast en verdroging in Breedeweg. Een onderdeel hiervan is het aanpassen van de omgeving van de buurtmarkt. Meer foto’s staan op www.inhetlaag.nl.