Altijd een AED in de buurt

HEUMEN - Wanneer iemand wordt getroffen door een hartstilstand en er zijn burger hulpverleners in de buurt die kunnen reanimeren, dan is het van belang dat zij snel over een AED (Automatische Externe Defibrillator) kunnen beschikken.

Stichting Hulp bij Hartstilstand Gemeente Heumen, ook wel AED-stichting genoemd, is eigenaar van achttien AED’s die binnen de bebouwde kom van de dorpen Malden, Heumen, Overasselt en Nederasselt in de openbare ruimte hangen. De stichting beschikt niet over AED’s buiten de bebouwde kom.

Er zijn particulieren, organisaties en bedrijven die zelf een AED in huis hebben. Deze kunt u aanmelden bij www.HartslagNu.nl, de organisatie die in Nederland het reanimatiebeleid onder haar hoede heeft. Uw AED kan dan, tijdens openingstijden, deel uitmaken van het netwerk in onze gemeente. Hierdoor wordt het netwerk versterkt.

Om de AED’s te bedienen zijn vrijwillige burgerhulpverleners nodig die kunnen reanimeren en een AED kunnen bedienen. Hoe meer vrijwilligers, des te groter de kans dat iemand met een hartstilstand kan worden gereanimeerd. Vrijwilligers die zich bij de AED-stichting aanmelden via www.aed-heumen.nl, worden door de AED-stichting opgeleid.

Oproep

"Heeft u een AED in uw bedrijf of organisatie, voor uw eigen veiligheid en die van uw medewerkers, meld deze dan aan bij www.HartslagNu.nl, zodat ook het leven van een ander daarmee gered kan worden. Wilt u leren reanimeren en vrijwillige burgerhulpverlener worden, meldt u dan aan bij www.aed-heumen.nl. Zo maken wij samen de gemeente Heumen 'hartveilig'. Elk hart moet blijven kloppen."