(foto: Gemeente Berg en Dal)
(foto: Gemeente Berg en Dal) Foto: Gemeente Berg en Dal

Volgende stap winkel- en wooncomplex Spoorlaan Groesbeek

GROESBEEK - Aan de oostkant van het marktterrein in Groesbeek gaat Hinke Fongers Beheer B.V. appartementen bouwen, met daaronder winkelruimtes. Ook breiden Aldi en Jan Linders iets uit. Daar zijn een bestemmingsplanwijziging en een omgevingsvergunning voor nodig. De procedure daarvoor start nu.

Wat zijn precies de plannen? De gebouwen aan de oostkant van met marktplein worden gesloopt. Dat zijn de gebouwen waar nu de Scapino en voorheen de Hema in zaten. Op die plek komt nieuwbouw, met op de begane grond winkelruimtes en daarboven 24 appartementen. De twee supermarkten (Aldi en Jan Linders) breiden iets uit aan die zijde, doordat er een zogenoemd laad-losdock wordt gebouwd. Deze wordt onderdeel van de nieuwbouw.

In een later stadium wordt ook het marktterrein zelf vernieuwd. De gemeente betrekt daar uitgebreid de mening van de inwoners, ondernemers, gebruikers van het plein (markt, kermis, carnaval et cetera) en andere belanghebbenden bij. Het vernieuwen van het plein kan niet tegelijkertijd met de sloop/nieuwbouw van het appartementen/winkelcomplex. De reden is onder andere dat er zwaar vrachtverkeer over het marktterrein moet bij de werkzaamheden van het nieuwe complex. Dat gaat niet als het marktterrein opengebroken is.

De planning

Het ontwerpbestemmingsplan voor het nieuwe gebouw en de ontwerp omgevingsvergunning liggen gelijktijdig ter inzage. Tegen dit plan kunnen derden zienswijzen indienen. Concept-nl Projectontwikkeling B.V. gaat namens eigenaar Hinke Fongers Beheer B.V. in deze periode een informatieavond organiseren. De ontvangen zienswijzen, inclusief een inhoudelijke reactie, gaan naar de gemeenteraad. De verwachting is dat het bestemmingsplan in de tweede helft van dit jaar vastgesteld wordt. Na vaststelling en akkoord van de omgevingsvergunning wordt naar verwachting eind 2021 gestart met de sloopwerkzaamheden en nieuwbouw.

Wat merken omwonenden en anderen hiervan? Gedurende de bouwtijd van ongeveer een jaar staat er een zogenoemde bouwplaats inrichting ter hoogte van de nieuwbouw. Dit betekent dat er minder parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn op het marktterrein. De weekmarkt, carnaval, kermis en andere evenementen kunnen aangepast gewoon doorgaan. Dit staat natuurlijk los van eventuele coronabeperkingen. Verder is afgesproken dat de overlast binnen de normen blijft die bij dit soort werkzaamheden komt kijken (zoals geluid).