(foto: Peter Hendriks)
(foto: Peter Hendriks) Foto: Peter Hendriks

Canadese militairen bezoeken de Canadese Erebegraafplaats

GROESBEEK – Maandagmorgen hebben de in Duitse Geilenkirchen gelegerden Canadese militairen een bezoek gebracht aan de Canadese Erebegraafplaats aan de Zevenheuvelenweg in Groesbeek.

Jaarlijks brengen Canadese militairen die meelopen met de Nijmeegse Vierdaagse, een bezoek aan de Canadese erebegraafplaats. Omdat voor het tweede jaar de Vierdaagse niet doorgaat, heeft het Canadese detachement uit Geilenkirchen de ceremonie op de Canadese Ere begraafplaats maandagmorgen bijgewoond.

Bij deze stijlvolle herdenking was ook de militairattaché, alsmede loco-burgemeester Sylvia Fleuren van de gemeente Berg en Dal en vertegenwoordigers van het Vierdaagsecomité uit Nijmegen. Er werden diverse kransen gelegd, het Last Post geblazen en er was veel vlagvertoon. Op de Canadese erebegraafplaats vonden 2619 overwegend Canadese militairen hun laatste rustplaats in Groesbeek. Zij zijn allen gesneuveld tijdens de gevechtshandelingen in 1944/1945.