Inbrekers krijgen het moeilijk in De Horst

Foto: Peter Hendriks

BERG EN DAL/DE HORST – Inbrekers of mensen die verkeerde bedoelingen hebben, worden sinds vrijdagmorgen middels borden erop attent gemaakt dat er in het kerkdorp twee BuurtWhatsApp–groepen actief zijn.

Op de borden staat de tekst; 'ALARM WABP' : Attentie WhatsApp Buurt Preventie. Burgemeester Slinkman heeft samen met de beheerders van de BuurtWhatsApp Louisse van Eck en Martijn Schmiermann het eerste bord onthuld. Het bord is geplaatst op de Hoge Horst nabij de Vendelierstraat ter hoogte van café Hopmans.

Burgemeester Slinkman liet weten dat vooral als de dagen korter worden, lieden op pad gaan met verkeerde bedoelingen en kijken of er wat te halen valt. Door de BuurtWhatsApp's wordt het deze lieden steeds moeilijker gemaakt omdat de inwoners elkaar appen als er iets verdachts in de straat of wijk gebeurt. Nu staan ze in de kijker en zijn de huizen zowel van de eigenaar als van de buren beter beschermd. Hij prees de initiatiefnemers dat er in zo'n kleine gemeenschap er al twee BuurtWhatsApp's actief zijn.

"We werken er naar toe om in alle dorpen BuurtwhatsApp's van de grond te krijgen", aldus Slinkman. Vrijdagmiddag zijn de overige drie borden in De Horst geplaatst, respectievelijk bij de ingang van de Reestraat, Plakseweg en Ketelstraat. In totaal zijn van de 290 woningen die kerkdorp. De Horst telt 156 bewoners, die bij de BuurtWhatsApp aangesloten zijn, dat is bijna 54 procent. Eenmaal is er al een app uitgegaan voor een verdachte situatie, maar dat bleek nieuwe buren te zijn, die de buurt aan het verkennen waren. Vrijdag 21 oktober worden de BuurtWhatsApp borden onthuld in Kekerdom bij de Duffeltdijk en Botseweg /Weverstraat.