In de ' Werkverschaffing', 48-urige werkweek, uurloon 24 cent.
In de ' Werkverschaffing', 48-urige werkweek, uurloon 24 cent. Foto: Joop Verstraaten

Landelijk Nieuws Groesbeek wil geannexeerd worden - Een gemeente die niet kan bestaan. - Verzoek om opheffing van Groesbeek.

Op 11 april 1930 bericht de Nijmeegsche Courant, dat in de vergadering van de vereniging 'Berg en Dal' te Nijmegen een motie werd aangenomen tegen het financieel beleid der gemeente Groesbeek, waardoor de belastingen in de gemeente hoog worden opgevoerd. Men sprak zich uit voor een vereniging met de gemeente Nijmegen of Ubbergen. Er zal actie worden gevoerd teneinde dit doel te bereiken.

Door Gerrie Driessen. Heemkundekring Groesbeek

Het voorval speelt zich af in de tijd dat er hier een enorme werkloosheid was, waardoor de toch al armlastige gemeente veel steun moest uitkeren. Naar aanleiding van het voorgaande bericht meldt op 15 april 1930 het Nieuwsblad van Friesland: 'GROESBEEK WIL GEANNEXEERD WORDEN. Terwijl andere kleine gemeenten vaak strijden voor behoud en zelfstandigheid, biedt Groesbeek zichzelf aan ter verdeling onder de gemeenten Nijmegen en Beek -Ubbergen. Want Groesbeek kan het financieel niet meer bolwerken. De belasting is enorm gestegen, vooral door vertrek (of uitsterven, GGD) van vermogende families. De kosten van gas, waterleiding, elektrisch licht enz. zijn veel hoger dan in Nijmegen. Een groot deel van de bevolking is in den winter steun trekkend wegens werkloosheid. Groesbeeks bestaan als gemeente is niet meer mogelijk. In een buurtvergadering is in een motie uitgesproken, dat zij moet worden opgeheven en verdeeld onder Nijmegen en Ubbergen'. Het werd groot nieuws, zelfs 'De Banier: staatkundig gereformeerd dagblad' maakt er melding van. De afscheidingsactie was een initiatief van een aantal min of meer vermogende inwoners van Berg en Dal. Maar, je houdt het niet voor mogelijk, ook te Groesbeek werd het door sommigen ondersteund. Dit blijkt uit een op 2 juni 1930 gepubliceerde ingezonden brief. Ondertekend door de landbouwer en ondernemer P. Hendriks. Hij schrijft dat belastingbetalende uit Groesbeek (middenstanders, landbouwers en werklieden) 'in opheffing het enige heil zien'. Hoe groot zijn achterban was, is niet bekend. Kennelijk onvoldoende om het onzalige plan verwezenlijkt te krijgen.