Foto: Joop Verstraaten

Handtekeningen voor behoud lijnbus 57 – 58 in Beek

Foto: Peter Hendriks

BEEK – Woensdagavond 29 november heeft de "Actiegroep behoud lijn 57 – 58" in Hotel Restaurant de Musschenberg ruim 1745 handtekeningen overhandigd aan gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland voor het behoud van lijnbus 57-58 door Beek.

Dit als gevolg van de plannen om de lijnbus niet meer door Beek maar via de Rijksweg N325 te laten rijden en één lijnbus op te heffen. Met enkele leden van de actiegroep had gedeputeerde Bieze even te voren de plaats bezocht aan de N325 waar eventueel een bushalte en insteekhavens zouden moeten komen plus verlichting. Volgens haar is het niet de bedoeling en zal de bus gewoon op de N325 stoppen en zal er ook verlichting komen in verband met de overgang van polder naar heuvelrug. Dit wordt door de actie groep als levensgevaarlijk gevonden.

Ook de Berg en Dalse gemeenteraad heeft een motie aangenomen tegen de plannen en heeft dit via een brief aan de provincie kenbaar gemaakt. Door de aanwezigen werden diverse suggesties gedaan en van de actie groepkreeg mevrouw Bieze nog een envelop met huiswerk mee. Ze beloofde te kijken naar de mogelijkheden die er nog zijn.

Wethouder Alex ten Westeneind hoopte dat er gezamenlijk uitgekomen kan worden. Vanuit de bevolking kwamen er suggesties zoals om één van de twee bussen die langs Beek rijden door Beek te laten rijden en alleen in dal uren door Beek rijden. Gedeputeerde zal de suggesties meenemen en wil bekijken of er betere verlichting bij de haltes aan de Rijksweg mogelijk is.