Foto: Archief Gerrie Driessen

Viering 75-jarig jubileum Zusters van Liefde duurde van 6.45 uur tot circa 18.45 uur

Prov. Noordbrabantsche Courant bericht op 10 juni 1930: Het diamanten jubilee der Eerwaarde Zusters van Liefde te Groesbeek zal feestelijk worden herdacht. En niet ten onrechte. Want in die 75 jaren dat de zusters hier werkzaam zijn, hebben zij onnoemelijk veel gedaan voor het welzijn van de bevolking. Een ere- en feestcomité hebben zich gevormd uit de burgerij bestaande uit ruim 50 leden, onder voorzitterschap van burgemeester O.J.M. van Nispen tot Pannerden. De jubileum dag –zijnde 12 juni- wordt begonnen met een H.Mis van dankzegging in de kloosterkapel om kwart voor 7. Om kwart voor 8 Kindermis in de parochiekerk met algemene H. Communie. Om 9 uur feestelijke optocht van het Liefdegesticht naar de parochiekerk. Om half 10 plechtige Hoogmis van dankzegging en feestrede door den Zeer Eerwaarde heer Pastoor. Om half 12 huldiging en aanbieding van het geschenk van de burgerij door den Burgemeester als voorzitter van het erecomité. Receptie van 1-2 uur. Om half 6 plechtig Lof in de kloosterkapel. De fanfare Wilhelmina zal de feestelijkheden opluisteren.

Door Gerrie Driessen, Heemkundekring Groesbeek

Foto: Archief Gerrie Driessen

Van die gebeurtenis is geen foto bewaard gebleven, wel van het in 1955 gevierde 100 –jarig jubileum. We zien de Zusters van Liefde uit Tilburg luisteren naar de toespraak van de burgemeester Jhr. R. van Grotenhuis, die in stemmig zwart kostuum met hoge hoed naar het Hollands klooster is getogen. Net als in 1930 zorgt fanfare Wilhelmina voor een vrolijke noot. In die tijd dragen de zusters nog het oorspronkelijke habijt met hoofdkap. Dergelijke kappen belemmerden het zicht naar links en rechts aanzienlijk. In 1966 werd het oude habijt verwisseld voor een donkerblauwe jurk en de kap voor een sluier. In 1980 verlieten de zusters het oude klooster om te verhuizen naar de Haydnstraat 1. Zeven jaar later werd het klooster verbouwd tot 24 wooneenheden. Op 15 april 1988 konden die officieel geopend worden. De gehandhaafde naam 'Hollands Klooster' is gegeven om kenbaar te maken dat er hier ook een 'Duits Klooster was, Mariendaal.