Omroep Berg en Dal doet weer beroep op gemeente

BERG EN DAL – Om het hoofd boven water te kunnen houden heeft Omroep Berg en Dal bij de gemeente een verzoek ingediend voor de komende vijf jaar een subsidie van 45.000 euro te verstrekken.

In september 2017 is de gemeenteraad akkoord gegaan met een eenmalige subsidie van bijna 12.000 euro om een faillissement af te wenden. Toen is er tevens een motie aangenomen dat de omroep met een plan van aanpak te komen gericht op een langdurige levensvatbaarheid die voor maart gepresenteerd moest worden. In het plan van aanpak vraagt de omroep – waarbij 100 vrijwilligers zijn aangesloten – voor de komende vijf jaar 45.000 euro per jaar dat neerkomt op 225.000 euro. Dat de financiële situatie niet rooskleurig is was bekend gezien de tekorten. In 2019 en 2020 worden tekorten verwacht van respectievelijk 10.100 en 12.100 euro. De omroep heeft de uitgaven flink terug gebracht maar de reclame - inkomsten zijn flink gedaald. De omroep laat echter weten het niet alleen meer te redden en heeft samenwerking gezocht om de reclame-inkomsten te verhogen en wil samen met de omroep Heumen, Mook en Middelaar op provisiebasis een acquisiteur aanstellen. Ook zullen programma's worden uitgewisseld. De Omroep zegt wel degelijk bestaansrecht te hebben en men denk na om bij de Streekomroep betrokken te worden.