De gemeenteraadsverkiezingen en de Omgevingswet

BERG EN DAL - De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. De verwachting is dat de opkomst laag zal zijn. Toch zijn de komende verkiezingen belangrijk. Er komt namelijk een nieuwe wet aan, de Omgevingswet. Deze herziet alle bestaande regels die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving.

Een gevolg hiervan is dat de gemeente veel meer keuzevrijheid krijgt om eigen beleid te voeren en regels te bedenken. Een ander gevolg is dat overheden ons beter moeten betrekken (participatie) bij hun besluitvorming. De wet treedt in werking op 1 januari 2021. De komende tweeënhalf jaar moet de gemeenteraad dus belangrijke keuzen maken over de invoering van deze wet. Leggen we focus op wat niet mag, regels en beperkingen? Of kijken we naar wat wel mag, uitnodigingsplanologie en burgerinitiatieven? Voor welke onderwerpen willen we lokale regels? Welke regels worden dat? Wanneer en hoe gaan we burgers betrekken bij besluitvorming? Voordeel voor de gemeente: verlaging van kosten en verhoging van draagvlak. Voordeel voor de burger: betrokkenheid, transparantie en medezeggenschap.

In de Omgevingswet wordt de beleidsvrijheid en participatie benoemd, maar worden er richting overheid weinig harde verplichtingen over opgelegd. Dit geeft gemeenten de vrijheid om zelf te kiezen hoe ze dit invullen. De mensen die u dus deze verkiezingen de raad in stemt, hebben meer dan ooit het vermogen om daadwerkelijk de kwaliteit van uw gemeente te beïnvloeden. Dit geeft u op 21 maart meer als ooit de kans om een stukje medezeggenschap te verkrijgen in uw eigen woonplaats, simpelweg door uw stem uit te brengen.