(foto: Bert Roodbeen)

Drukte bij herdenking Market Garden in Beek

Foto: Bert Roodbeen

BEEK – Bij de herdenking van de start van de operatie Market Garden 17 september 1944 is er in Beek ook volop stilgestaan door jong en oud. Bj het monument op de hoek van de Rijksstraatweg / Verbindingsweg was het een behoorlijke drukte.

Harmonie K.N.A. stond naast het monument opgesteld en speelde diverse nummers waaronder volksliederen. De presentator heette de aanwezigen welkom en deelde mede dat de WOII 43 inwoners van Beek en Ubbergen het leven heeft gekost en 1.200 inwoners moesten evacueren. Zij konden pas na vijf maanden terugkeren. Zij troffen bij thuiskomst verwoeste huizen aan en huizen die totaal leeggeroofd waren.

Burgemeester Slinkman van Berg en Dal memoreerde dat er deze avond de luchtlandingen in 1944 -het begin van de operatie Market Garden- wordt herdacht- 74 jaar geleden. Bijzondere aandacht verdient het verzet , dat jaren gevochten heeft tegen de Duitse overheersing. Achteraf is het niet voor niets geweest. Maar duizenden veelal jonge mensen rusten in het land dat ze bevrijd hebben, aldus Slinkman.

Namens de gemeente Kranenburg sprak mevrouw Kemper (plaatsvervangend burgemeester) de aanwezigen toe. "Wij herdenken de slachtoffers van de WOII, slachtoffers van zinloos geweld. Dichtbij is het nog overal oorlog zoals in het Midden Oosten en delen van Afrika. Ook nu is de prijs van vrijheid veel te hoog. Wij moeten de helden van toen dankbaar zijn", aldus mevrouw Kemper. Kinderen van de Biezenkampschool lazen een gedicht voor waarna, de kranslegging plaatsvond.