(foto: Peter Hendriks)

Burgemeester toont interesse voor het metselaar vak

GROESBEEK – Burgemeester Slinkman heeft vrijdagmorgen een bezoek gebracht aan Triton Support van Daan Rouw aan de Industrieweg 29 D in Groesbeek. Triton Support verzorgt metselopleidingen voor hen die willen leren metselen en door willen naar het grote werk 'de bouw '.

Triton 'heeft dit jaar al twaalf metselaars kunnen leveren aan de bouw en dat in een tijd dat er een groot tekort is aan metselaars. Normaliter duurt deze opleiding bij Triton zes weken,maar er zijn metselaars bij die er korter en sommige langer over doen. Er wordt begonnen met een steense muur, daarna wildverband en vervolgens de hoek om een spouwmuur metselen. Als dat allemaal lukt, kunnen de nieuwbakken metselaars onder begeleiding de bouw in. Het UVW ondersteunt de opleiding in Groesbeek en stuurt met regelmaat aspirant-metselaars naar Triton toe.

Vrijdagmorgen was de 26-jarige Sven Straten uit Groesbeek aan het metselen. Hij volgde op 16-jarige leeftijd al een metselcursus, maar moest vanwege ziekte afhaken totdat hij nu -tien jaar later- het metselaarsvak weer opgepakt heeft en met succes. Het is voor Sven meer een herhaling en om weer vertrouwen op te bouwen. Hij doet er beslist geen zes weken over, laat Daan Rouw weten, want hij heeft het vak al aardig onder de knie. Burgemeester Slinkman die ook een paar stenen metselde, liet weten dat het makkelijk lijkt maar dat niet is. Steen voor steen gaat het nog wel maar meters maken, nee dat lukt niet, daar heb je routine voor nodig.

Toch kreeg Slinkman voor die paar stenen een voldoende. Diegene die ook het metselvak onder de knie willen krijgen, kunnen contact opnemen met daan@tritonsupport.nl, 06 15034185. Het bedrijf Triton Support is gevestigd aan de Pijnenborgstraat 6; de metseltrajectplaats is aan de Industrieweg 29 D.