Inwoners gemeente Berg en Dal scheiden afval steeds beter

BERG EN DAL - Jaarlijks doet Dar onderzoek naar de inzameling van afval, naar de mate van afvalscheiding en naar de tevredenheid van de inwoners over de afvalinzameling en beheer openbare ruimte. Daaruit blijkt onder andere dat Dar in 2017 weer minder restafval en meer grondstoffen inzamelde. Ook in de gemeente Berg en Dal.

In 2017 wisten inwoners van Berg en Dal samen ruim 88% van het afval gescheiden in te zamelen. In de hele regio Nijmegen was dat gemiddeld 78%. Dar zamelde in Berg en Dal ook weer minder restafval in. In 2016 nog gemiddeld 103 kilo per inwoner. In 2017 was dat nog maar 73 kilo. Gemiddeld in de regio Nijmegen was dat in 2017 93 kg. Daarmee zit Berg en Dal en de regio Nijmegen in de top van Nederland op het gebied van afvalscheiding.

Elk jaar onderzoekt Dar niet alleen welk afval we inzamelen, maar ook hoe we dit doen en vooral: wat vinden de inwoners van de Berg en Dal van de manier waarop we dit inzamelen? Wat gaat er goed en wat kan er beter? Inwoners geven de afvalinzameling gemiddeld een 7,5. De tevredenheid over beheer van de openbare ruimte is in 2017 iets toegenomen tot een 6,8.

Wat gaat er goed en wat kan er nóg beter? Steeds minder restafval betekent steeds meer gescheiden ingezamelde afvalsoorten. Toch zit er nog steeds veel keukenafval in het restafval. Dat mag allemaal bij het gft-afval. Dat is beter voor het milieu en de portemonnee. Ook de kwaliteit van het gescheiden ingezamelde afval kan nóg beter. Vooral in het plastic+ zitten nog veel andere afvalsoorten zoals medisch afval. Dat is onveilig voor sorteerders en Dar-medewerkers en zorgt ervoor dat plastic+ niet gerecycled kan worden.

Hoe nu verder? Alle inwoners doen het samen dus al heel goed, maar toch kan het nog beter. De landelijke doelstelling is dat we in 2025 al ons afval gescheiden inzamelen en dus bijna geen restafval overhouden.