(foto: Joop Verstraaten)
(foto: Joop Verstraaten) Foto: Joop Verstraaten

Gasleiding beschadigd bij installatie nieuwe kabelbaan

GROESBEEK – Vrijdagmorgen is begonnen met de installeren van een nieuwe kabelbaan op de speelweide van basisschool 't Vossenhol aan de Van Ruysdaelweg in Groesbeek. Volgens een woordvoerster van de gemeente Berg en Dal Enneke Tiggeloven was vervanging van de oude kabelbaan hard nodig.

"Er waren steeds problemen mee en om die reden wilden we de kabelbaan gaan vervangen door een professionele kabelbaan niet met diverse houten ondersteuningen, maar met stalen buizen. Ook voldoet de nieuwe kabelbaan aan alle veiligheidseisen die aan een kabelbaan gesteld zijn." Vrijdagmorgen ging het al mis bij de eerste schop in de grond; er werd een gasleiding geraakt waardoor er gas ontsnapte. Direct werden de werkzaamheden gestopt en werd Liander gewaarschuwd. Inmiddels werd het gebied rondom de lekkage afgezet, totdat medewerkers van Liander het gaslek gedicht hadden. Het bedrijf dat de kabelbaan zou plaatsen, is vertrokken en zal deze week weer met de werkzaamheden starten. Volgens de gemeentelijke woordvoerder is er voordat de werkzaamheden begonnen een klikmelding gedaan, maar dat bleek achteraf niet te kloppen. Normaal dient de leiding 90 cm diep te liggen; zover hebben ze echter ,niet gegraven toen het al mis ging.