Nieuwe lindebomen langs Molenweg na één week verplaatst

GROESBEEK – Veel voorbijgangers zullen zich afgelopen week hebben verbaasd dat de 32 lindebomen die langs de Molenweg geplant waren, al na een week weer werden verplaatst.

Volgens een woordvoerder van de gemeente Berg en Dal moest het talud waar de lindebomen in stonden eerst in oude staat hersteld worden. Omdat het talud hierdoor erg steil werd zou een grondkering nodig zijn. Dit is op deze plek een erg dure maatregel. Daarom is er voor gekozen om de bomen toch dichter bij het fietspad te planten. Deze oplossing was makkelijk, snel uit te voeren en stukken goedkoper. Overhaag heeft vervolgens alle 32 bomen verplaatst. Om uitspoeling van het talud te voorkomen wordt het talud behandeld met hydroseeding (soort behangplaksel met graszaad en bemesting), zodat het talud met gras begroeid wordt, waardoor uitspoeling geen kans zal krijgen.