Koperen jubileum AED-stichting

HEUMEN - De AED-stichting (Stichting Hulp bij Hartstilstand Gemeente Heumen), bestaat op 16 februari 12,5 jaar. Tijd om eens extra aandacht te besteden aan deze levensreddende organisatie.

In 2006 nam Geert Jan Nillesen het initiatief om een dekkend netwerk van AED's op te richten met bevoegde hulpverleners in de gemeente Heumen. Hij zocht hiervoor een groep mensen bij elkaar uit elk van onze vier kernen. Dit waren, behalve Geert Jan zelf, Frank Hilbrands, Mathieu Jenniskens, Willeke Peters, Yvonne Veens, José Willems en Henny Willemsen. Op 16 augustus hebben zij de 'Stichting Hulp bij Hartstilstand Gemeente Heumen' opgericht.

Na een gedegen voorbereiding werd door de gemeente een startsubsidie verstrekt dat voldoende was voor de aanschaf van 15 AED's en 15 hufterbestendige kasten. De laatste waren nodig om deze dure apparaten in de openbare ruimte te kunnen hangen. De verspreiding over de vier dorpen was zodanig dat een dekkend netwerk ontstond. In december 2008 werd het netwerk, tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis, door burgemeester Jan van Zomeren plechtig in gebruik genomen.

Na wat aanloopproblemen in de contacten met de meldkamer van 112, kon het netwerk geleidelijk haar taak oppakken. Heumen is sindsdien een hartveilige gemeente. Tot nu toe zijn tenminste twintig mensen door de vrijwilligers van dit netwerk met succes gereanimeerd. Van hen is bij onze stichting bekend dat zij lopend het ziekenhuis hebben verlaten en weer deelnemen aan de maatschappelijk leven. De kans is groot dat meer mensen hun leven op deze wijze hebben teruggekregen. Aangezien het stichtingsbestuur i.v.m. de privacy niet door instanties wordt geïnformeerd over het uiteindelijke resultaat van de reanimatie, is zij hiervan niet op de hoogte. Maar ook het resultaat dat wel bekend is ligt ruim boven het landelijk gemiddelde van geslaagde reanimaties.

Inmiddels is het netwerk uitgegroeid tot 18 AED's en ongeveer 200 vrijwillige hulpverleners. De vrijwilligers kunnen bij de stichting kosteloos een basiscursus reanimatie volgen, met het gebruik van de AED. Bovendien krijgen alle vrijwilligers jaarlijks kosteloos een herhalingstraining aangeboden. De lokale AED-stichting is partner van het landelijke reanimatie-netwerk 'HartslagNu' en de instructeurs zijn lid van de European Resuscitation Council.

Wie ooit onverhoopt te maken krijgt met een (vermoedelijke) hartstilstand moet direct 112 bellen. Op het moment dat de ambulance door de meldkamer op pad wordt gestuurd, worden de vrijwilligers die zich in de buurt van het slachtoffer bevinden, via een app op hun mobiele telefoon, opgeroepen om de dichtstbijzijnde AED op te halen, naar het slachtoffer te gaan en direct met de reanimatie te beginnen.

Het is van levensbelang dat binnen zes minuten de reanimatie wordt gestart. De ambulance kan niet binnen zo'n korte tijd aanwezig zijn. De tussenkomst van vrijwillige hulpverleners vergroot dan ook de overlevingskansen van iemand met een hartstilstand aanzienlijk. Het motto van de stichting is: Elk hart moet blijven kloppen.