Voordrachtfestival Nijmegen (SSgN) (foto: Dennis Vloedmans)
Voordrachtfestival Nijmegen (SSgN) (foto: Dennis Vloedmans) Foto: Dennis Vloedmans

Dorpsdichter gemeente Heumen bezoekt Nijmeegs Voordrachtfestival

REGIO - Vorige week was de Dorpsdichter van de gemeente Heumen bij het Voordrachtfestival in Nijmegen waar jongeren een theatervoorstelling maken van poëzie, literatuur, rap, zang, theater, dans, cabaret, kleinkunst en fotografie/video.

Pieks houdt van de originaliteit en spontaniteit van de jongeren. “Geniale vondsten hebben ze, volwassenen kunnen niet tippen aan dergelijke invalshoeken op een gedicht of thema.” Pieks stond in de jaren negentig zelf ook op het podium van het Voordrachtfestival. Ze is er artistiek door gevormd en vond niet alleen waardering voor haar zelfgeschreven werk maar ook een uitlaatklep voor haar theatrale kanten. “Zonder het Voordrachtfestival was ik niet of pas veel later op het podium beland vrees ik. Het had iets magisch om er aan deel te nemen en nog steeds is die magie aanwezig nu ik als toeschouwer en recensent erbij betrokken ben.”

Dit jaar traden vier ensembles op. Het Kandinskycollege, Canisiuscollege, de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen (SSgN) en het Montessoricollege. Elke school presenteerde een voorstelling. Pieks, die zelf onderwijs genoot op de SSgN is zeer te spreken over de algehele artistieke kwaliteit van de voorstellingen. “Het is geen wedstrijd en dat maakt het nog meer de moeite waard. Deze jongeren brengen zelfgeschreven en andermans teksten door middel van spel, zang, dans en spoken word en rap. Elk jaar doe ik tijdens het festival weer nieuwe inspiratie en ideeën op voor mijn eigen optredens.“