Verhitte discussie over cadeau voor mantelzorgers

BERG EN DAL – Mantelzorgers in de gemeente Berg en Dal mogen zelf kiezen voor een cadeaubon van 50 euro of hetzelfde bedrag contant.

Tot nu toe kregen de mantelzorgers een VVV–bon als blijk van waardering, omdat zij voor andere mensen zorgen die dat zelf niet meer of slecht kunnen. Het eind van afgelopen jaar diende raadslid Wim Bakker (CDA) een motie in – dat door de meerderheid van de gemeenteraad werd gesteund – om de vijftig euro contant te geven. Volgens Bakker hebben de mantelzorgers liever het geld contant dan in de vorm van een bon.

Mantelzorg Berg en Dal heeft later een brief naar het college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal gestuurd met de mededeling dat mantelzorgers liever een cadeaubon als compliment willen. Dit was voor het college reden genoeg om de motie van Bakker terzijde te leggen en de gemeenteraad voorstelde de mantelzorgers een cadeaubon te geven evenals voorgaande jaren. Dit was tegen het zere been van de gemeenteraad, die van mening was dat de mantelzorgers de keuze moesten hebben tussen een VVV-bon of het geld contant. Wethouder Van de Scheur liet weten dat dit ongetwijfeld meer geld zou gaan kosten in de vorm van personele arbeid. "Dan help ik wel mee", liet D66 raadslid Tessa Vorderman meteen weten. Uiteindelijk verwierpen D66, Sociaal Groesbeek, GJS, CDA, GroenLinks en VVD het collegevoorstel en kozen ervoor om de mantelzorgers een vrije keuze te geven.