Aanleg vier bruggen bij Leuth voor wandelroute

BERG EN DAL - De gemeente Berg en Dal blijft haar netwerk van wandelroutes verbeteren en uitbreiden. De gemeente zet hier een volgende stap in met de aanleg van vier bruggen bij Leuth. Zo krijgen inwoners en bezoekers van de gemeente er weer een aantrekkelijke aaneengesloten wandelroute bij.

De gemeente heeft afspraken gemaakt met het waterschap en laat vier (voetgangers-) bruggen aanleggen over wateren (weteringen) bij Leuth. Deze bruggen zijn nodig om doorgaande wandelmogelijkheden te bieden in De Duffelt. De wandelmogelijkheden zijn daar beperkt in aantal en betreffen bovendien vooral verharde wegen. Het is daarom een welkome aanvulling dat wandelaars gebruik mogen maken van de onderhoudspaden. Dat betekent wel dat er daarom op vier plekken een brug moet worden aangelegd:

Brug 1. Bij de Smalle Wielsche wetering westelijk van de Bredestraat in Leuth. Het schouwpad loopt hier dood op agrarisch gebied en vervolgt zijn weg weer aan de andere kant van de wetering. Iets zuidelijker van de oversteekplaats ligt ook een beduikerd pad over de wetering. Dit is echter een niet-openbaar werkpad van de fruitteler om bij zijn boomgaard te komen en daardoor niet bruikbaar voor wandelaars.

Brug 2. Westelijk van de plas Biesterveld, waar de Zeelandsche wetering een knik maakt om de plas heen. Je moet hier oversteken van het noordelijk gelegen onderhoudspad naar het pad aan de andere kant, omdat die verderop aansluit op de Zeelandsestraat.

Brug 3. Zuidoostelijk van Biesterveld, waar je vanaf de Zeelandsestraat alleen op het onderhoudspad kunt komen door de wetering over te steken.

Brug 4. Oostelijk van Biesterveld, waar de Zeelandsche Wetering zich splitst en je gedwongen bent de wetering over te steken om verder naar de Spaldropweg/Eversberg te kunnen lopen

Wethouder Sylvia Fleuren: "Wij zijn een aantrekkelijke gemeente, zeker ook voor wandelaars. Dit is Een mooie volgende stap om dé wandelgemeente van Nederland te worden."