Iedereen doet mee!

MOOK - In juli 2016 is het VN-verdrag over de 'rechten van personen met een handicap' van kracht geworden. Doel van dit verdrag is een gelijkwaardige deelname van mensen met een beperking in de maatschappij. Een inclusieve samenleving!

In een inclusieve samenleving kan iedereen gelijkwaardig meedoen en wordt niemand gediscrimineerd of uitgesloten!

Voor mensen met een beperking hetzij, fysiek, psychisch, visueel, auditief en/of verstandelijk, betekent dit, meedoen op voet van gelijkheid, dat er grip is op hun eigen leven en dat er toegang is tot dezelfde voorzieningen en diensten als mensen zonder beperking. Mensen met een beperking blijven nu langer zelfstandig thuis wonen en krijgen de hulp en ondersteuning die daarbij nodig is.

Projectgroep VN-verdrag

De ASD Adviesraad Sociaal Domein Mook/Middelaar heeft een projectgroep gestart. Het doel van het project is om de Gemeente zo breed en volledig mogelijk te adviseren over de invoering van het verdrag!

Informatie van belanghebbenden is noodzakelijk! Totale toegankelijkheid schept de voorwaarden om zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik te kunnen maken van openbare ruimte, vervoer, gebouwen, diensten en informatie. Toegankelijkheid is de basis om deel te nemen aan het economisch en maatschappelijk leven.

Het betreft hier inwoners met: Motorische beperkingen: problemen met bewegen; Visuele beperkingen: slecht of niet-ziend; Auditieve beperkingen: slecht of niet kunnen horen; Verstandelijke beperkingen; Psychische beperkingen; Taal/Leesproblemen

Het gaat o.a. om vragen als: Is fysieke bereikbaarheid binnen onze Gemeente goed geregeld, denk hierbij aan openbare gebouwen, trottoir, enzovoort. Hoe duidelijk en begrijpelijk is de schriftelijke informatievoorziening vanuit de Gemeente, de gemeentelijke website, bewegwijzering? Is het vervoer binnen de Gemeente toegankelijk en eenvoudig te regelen? Ervaar je een vriendelijke, begripvolle en gelijkwaardige bejegening in het contact met de Gemeente? Heb je hulp nodig bij jouw beperking, om volledig mee te kunnen doen? Zo ja, welke hulp zou je van de gemeenschap Mook/Middelaar willen ontvangen? Is die hulp binnen de Gemeente voldoende beschikbaar?

Om deze informatie te verkrijgen, wil de projectgroep door middel van werkbezoeken met inwoners met een beperking en vertegenwoordigers van betrokken organisaties en de Mookse samenleving in gesprek gaan, om te onderzoeken hoe inclusief onze samenleving in Mook/Middelaar is.

Wilt u meepraten, dan kunt u mailen naar: VNverdragMM@gmail.com of neem contact met ons op telefoonnummer 06 82628853.