(foto: Joop Verstraaten)
(foto: Joop Verstraaten) Foto: Joop Verstraaten

Knusse opening expositie Evacuatie en verhalen in Groesbeek

GROESBEEK – Woensdagmiddag vond de opening plaats van de bijzondere expositie 'Evacuatie en verhalen' in de bibliotheek . Gerrie Driessen heette allen welkom en in het bijzonder Greet Norp-Nieuwhof (aan wie we het evacuatiemonument aan de Mooksebaan aan te danken hebben ) en burgemeester Slinkman.

Mevrouw Van Bergen van de bibliotheek kwam op het idee om aan de hand van een expositie aandacht te schenken aan de oorlogsgebeurtenissen in Groesbeek. Uiteindelijk is gekozen voor het thema 'evacuatie', 1 oktober 1944, exact 75 jaar geleden. Van de hele evacuatie zijn er volgens Driessen maar weinig foto's boven water gekomen maar verhalen des te meer. In deze leeszaal die ingericht is als een knusse huiskamer uit die tijd is van alles te lezen en te zien.

Bij de geboren en getogen Groesbekers zullen bepaalde advertenties weemoed oproepen en bij sommige kunnen ze emoties los maken. Volgens burgemeester Slinkman hebben de Groesbekers een moeilijke periode meegemaakt tijdens de evacuatie. Eerst 4 jaar geleden tijdens de oorlog en toen huis en haard achterlatend met de evacuatie, niet wetend waar men terecht kwam. Dat moet volgens Slinkman een enorme impact teweeg hebben gebracht. Bij terugkomst trof men vaak een totaal vernield en leeggeroofd huis aan en kwam de moeilijke en harde tijd van wederopbouw. Volgens Slinkman is nog altijd onbelicht gebleven dat de geallieerden veel gestolen hebben voordat ze naar hun vaderland terugkeerden.