Oorlogsmonument door Jac Maris op Plein 1944 in Nijmegen

Hoorcollege over beeldhouwer Jac Maris in Bibliotheek Malden

MALDEN - Beeldhouwer Jac Maris woonde en werkte van 1926 tot 1994 in Heumen. Op dinsdag 19 november geeft kunsthistoricus dr. Leo Ewals in de bibliotheek in Malden een hoorcollege over het leven en werk van Maris.

Twee wereldoorlogen, de crisistijd, het ‘rijke Roomse leven’, de wederopbouwtijd, de ontzuiling en de welvarende jaren zestig en zeventig. Deze roerige tijden zijn allemaal terug te zien in het enorme oeuvre van beeldhouwer Jac Maris (1900 – 1996). Na de Tweede Wereldoorlog maakte hij in opdracht enkele beroemde oorlogsmonumenten. De bekendste zijn het Airborne-monument in Oosterbeek, het monument op Plein 44 in Nijmegen en de Jan van Hoofgedenksteen op de Waalbrug. De werken van Maris zijn te zien in zijn oude atelier in Heumen, nu ingericht als museum.

Kunsthistoricus Leo Ewals heeft diverse boeken gepubliceerd over regionale kunstenaars, waaronder Jac Maris. In zijn hoorcollege belicht hij het leven en werk van deze zeer productieve kunstenaar. Dit hoorcollege is onderdeel van de Universiteit van Malden, waarbij regionale experts aan het woord komen en vertellen over uiteenlopende onderwerpen. Leden van de bibliotheek en studenten betalen 2,50 voor een kaartje en overige bezoekers vier euro. Koop vooraf je kaartje in de bibliotheek zelf of via www.obgz.nl/uni-malden.