Open Monumentenweekend Molenhoek

Evenement

MOLENHOEK - Op 11 februari 1934 werd de eerste steen gelegd van het kerkgebouw in Molenhoek. De bouw vorderde gestaag. Op 2 september 1934 werd de kerk ingezegend en meteen in gebruik genomen. De kerk werd opgedragen aan Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten en bestaat nu dus 85 jaar.

Op 17 september 1944 kwamen de eerste vier Amerikanen bij het klooster aan de Stationsstraat vragen waar de Duitsers waren. De 'bevrijders' waren 's middags als parachutisten bij honderden en honderden als bloesems van de boom uit de lucht gevallen. In alle kleuren dwarrelden ze neer: rood, wit, oranje, groen et cetera in Malden achter Heumen bij Overasselt en vooral achter het Jachtslot van Vroeg bij Groesbeek en Molenhoek.

Om circa acht uur 's avonds op 17 september 1944 hoorde men een verschrikkelijke knal. De spoorbrug werd door de Duitsers opgeblazen. Omstreeks acht uur in de morgen op 18 september 1944 trokken enkele honderden parachutisten voorbij het klooster, richting Heumen. Lachend en pratend liepen ze door de straat, overladen met fruit door de mensen langs de weg. Molenhoek was nu definitief in handen van de Amerikanen.

Aan deze twee gedenkwaardige gebeurtenissen zal tijdens het Open Monumentenweekend 14 en 15 september aandacht besteed worden. Op 14 september om 13.00 uur zal burgemeester Gradisen met hulp van het Gilde, doedelzakspelers en koor dit weekend feestelijk openen.

Het kerkgebouw aan de Stationsstraat 62 zal beide dagen van 13.00 tot 17.00 uur geopend zijn om de tentoonstelling te bezichtigen. De toegang is gratis.