Wiel Lenders samen met zijn echtgenote.
Wiel Lenders samen met zijn echtgenote. Foto: Peter Hendriks

Directeur Vrijheidsmuseum Wiel Lenders krijgt erespeld op Dag van Europa

KLEEF – Maandagavond werd in de Kleefse Stadthalle de erespeld uitgereikt aan de directeur van het Groesbeekse Vrijheidsmuseum Wiel Lenders. Op de Dag van Europa werd het eremetaal opgespeld door Sharkilah Nakakeeto voorzitter van de SPD afdeling Kleef.

Het werken aan de Europese gedachte is een soort levenswerk voor Wiel Lenders. Oud-burgemeester van Ubbergen Paul Wilbers sprak tijdens de uitreiking in Kleef woorden van lof aan het adres van Wiel Lenders. Volgens Wilbers heeft Lenders in belangrijke mate bijgedragen aan de grensoverschrijdende samenwerking door musea instituten en personen door heel Europa, aldus Wilbers.
Sinds zijn aantreden in 2000 als directeur van het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 is Lenders nadrukkelijk bezig geweest om het museum ook betekenis en waarde te geven voor inwoners van Duitsland en in het bijzonder Nordrhein – Westfalen wat op zich een heel bijzondere stap is geweest van Wiel Lenders. Wiel Lenders was zichtbaar trits op deze onderscheiding.