College zwicht voor argumenten centrumondernemers Groesbeek

GROESBEEK – De Groesbeekse centrumondernemers vreesden omzetverlies als het marktplein autovrij zou worden zoals de bedoeling was met de realisatie van het centrumplan. Het college en gemeenteraad hadden al enkele jaren geleden dat besluit genomen en daar was toentertijd het bestuur van het GOV ook mee eens.

Er zouden twee parkeergarages gebouwd worden op het voormalige Zoma-terrein aan de Spoorlaan, waar parkeerruimte komt voor 225 auto's. Echter de ondernemers in het dorp, die toch al te kampen hebben met omzetverlies doordat klanten steeds meer kopen op internet, vrezen nog meer omzetverlies als het marktplein autovrij wordt.

Onlangs heeft wethouder Thijssen een gesprek gehad met een delegatie van de centrum ondernemers. Hij heeft de bezwaren van een autovrij marktplein aangehoord en is grotendeels meegegaan met de wensen van de ondernemers. Daarop heeft het college besloten dat in ieder geval een gedeelte van het marktplein beschikbaar zal blijven voor het parkeren van auto's. Hiermee is de gemeente van standpunt veranderd en gezwicht voor de argumenten van de ondernemers. Overigens worden de voorgenomen parkeergarages gewoon gebouwd.