Gemeente koopt maatwerk jeugdgezondheidszorg in

BERG EN DAL - Ieder jaar koopt de gemeente Berg en Dal maatwerkproducten bij Jeugdgezondheidszorg (JGZ) in bij GGD Gelderland-Zuid.

In 2016 betrof het de volgende maatproducten;
- Gezonde school; Een werkwijze om op een praktische manier aan de gezondheid van scholieren en het team te werken.
- Video home Training ( VHT ) ; is een vorm van professionele begeleiding of hulpverlening voor gezinnen met problemen in de opvoeding.
- Lichte Hulp; Jeugdverpleegkundige geeft in begeleidingsgesprekken een extra hulp in opvoedsituaties. Daarnaast geeft zij praktische handvatten aan ouders en opvoeders bij opvoedvragen.

Door de inkoop van maatwerk kunnen alle scholen in Berg en Dal ondersteund worden bij het werken aan gezondheid binnen hun school. Ieder jaar krijgen de scholen bezoek van de gezonde schoolmakelaar en bespreekt ter plaatse wat de behoefte is. Bij de ene school speelt voeding een grote rol, terwijl een andere school meer behoefte heeft aan welbevinden en sociale veiligheid.

VHT en Lichte Hulp is in 2016 voor de eerste maal ingekocht omdat er duidelijk behoefte aan bestond. In Berg en Dal hebben 10 gezinnen Lichte Hulp gehad en 1 gezin VHT. Het college is van mening om het huidige aanbod maatwerk te continueren voor 2017, omdat hiermee het bevorderen en beveiligen van een gezonde lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van alle jeugdigen in Berg en Dal wordt gewaarborgd. De scholen zijn enthousiast over het project en doen actief mee.