Bouwaanvraag ABO Wind voor 12 windturbines in het Reichswald afgewezen

REGIO - Landraad Spreen, de hoogstgeplaatste bestuurder van Kreis Kleve heeft ABO Wind geïnformeerd, dat de bouwaanvraag voor het plaatsen van 12 windturbines langs de Kartenspielerweg is afgewezen.

Er zijn inhoudelijke redenen waarom het bestuur van Kreis Kleve vindt dat windturbines niet passen in het Reichswald Ook onderzoeksrapportages die ABO Wind had aangeleverd, voldoen op meerdere punten niet. Het uitzonderlijk mooie landschap van het Reichswald op de stuwwal tussen Maas en Rijn, is een belangrijke reden waarom het plan wordt afgewezen. Het gebied is eerder door het Landesambt voor Natuur, Milieu en Consumentenbescherming gekwalificeerd als van bijzondere, hoogste waarde. Eén van de weinige gebieden in de regio Düsseldorf dat deze status heeft. Een andere belangrijke reden voor de afwijzing is dat het Reichswald een hoge cultuurhistorische status heeft waar de bouwaanvraag te weinig rekening mee heeft gehouden.

Is er reden voor een vreugdedans en kan de vlag uit? Nee, de strijd is nog niet ten einde. ABO Wind is inmiddels in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak. Zij zullen in de komende maanden hun degens kruisen met de juristen van de Kreis Kleve.

Ook is het van belang wat de Bezirksregering in Düsseldorf doet met het bestemmingsplan. Zij hebben het gebied langs de Kartenspielerweg aangewezen als geschikt voor windturbines. In mei vergezellen twee leden van het burgerinitiatief Tegenwind Reichswald de delegatie van de gemeente Gennep en de gemeente Berg en Dal naar een hoorzitting in Düsseldorf om de bezwaren nogmaals toe te lichten.