Foto: Joop Verstraaten

DAR en lokale hoveniers gaan onderhoud groen doen

Foto: Joop Verstraaten

BERG EN DAL – Het college van burgemeester en wethouders van Berg en Dal heeft besloten dat het groot-groenonderhoudscontract met de DAR wordt verlengd en dat zoveel mogelijk voor de overige groenwerkzaamheden de lokale hoveniers worden ingeschakeld.

Het groot onderhoud te weten onkruidbeheer, vegen en het ruimen van blad aan de DAR is uitbesteed voor in totaal 735.000 euro. Uit een evaluatie is gebleken dat de gemeente tevreden is over de werkzaamheden die de DAR verricht. Daarnaast zijn daar pook mensen met een afstand op de arbeidsmarkt werkzaam. Daarnaast komt volgens het college de DAR haar afspraken na en als het moet zetten ze ook nog een stapje extra bij. Ondanks dat het bestrijden van onkruid nu Round-Up niet meer gebruikt mag worden, nog een uitdaging voor de DAR. Tot nu toe wordt de gewenste kwaliteit niet altijd behaald maar de situatie krijgt de DAR volgens het college steeds meer onder controle. Desondanks krijgt de DAR tot 2020 het groot-groenonderhoudscontract.

Het groenonderhoud in het deelgebied Nijerf, Lage Horst en Drul was in 2016 voor 75.000 euro in handen van De Overhaag uit Leuth. Ondanks dat dit bedrijf drie personen met een afstand op de arbeidsmarkt op dit project heeft gezet, wil de gemeente dit werk meervoudig onderhands aan gaan besteden. Op deze manier krijgen andere lokale hoveniers ook een kans om ervaring op te doen in openbaar groen.

Alle lokale hoveniers zullen worden uitgenodigd in te schrijven. De kleine onderhoudswerkzaamheden (van jaarlijks tussen de 30.000 en 40.000 euro) blijven ook bij de lokale hoveniers. Tenslotte wordt het grasmaaien nu voor 92.000 euro gedaan door Van Raaij Groenverzorging. Gezien het bedrag moet dit Europees aanbesteed gaan worden, maar het college bekijkt nog of dit bestek in twee delen onderhands aanbesteed kan worden.