NK Tegelwippen: nu al 22.300 tegels eruit, groen erin

BERG EN DAL - Van 21 maart tot 31 oktober is het Nederlands kampioenschap Tegelwippen. Dit jaar doet de gemeente Berg en Dal mee. Doet u ook mee? U kunt helpen door tegels te wippen in uw eigen tuin. Maar ook door mee te denken over tegels die weg kunnen van gemeentegrond. Heeft u goede ideeën of heeft u hulp nodig? Mail dan naar onze aanjager steenbreek via steenbreek@bergendal.nl..

De wedstrijd start pas op 21 maart, maar de gemeente pakte samen met inwoners de schep al eerder op. In januari en februari wipten we al 15.400 bij het Kerkplein in de Breedeweg, 750 op de Bats en 6.150 op de Gooiseweg. Dit aantal hebben we ook bereikt dankzij de hulp van inwoners die plekken aanwezen om stenen te vervangen voor bomen, planten en bloemen.

Tegelwippen op gemeentegrond

Weet u een versteende plek op gemeentegrond? Of heeft u een leuk idee om samen met uw buurtgenoten tegels te wippen? Wilt u een geveltuin aanleggen? Laat het ons weten via www.samenbergendal.nl(externe link). Kijk daar bij het project ‘Vergroenen gemeente Berg en Dal’. Wij bekijken alle ingestuurde ideeën en maken daaruit een keuze.
Bij de keuze kijken we naar de haalbaarheid van het idee, hoeveel er vergroend kan worden en de omgeving. Een omgeving met veel stenen en klinkers gaat voor op een omgeving die al best groen is.

Geef door hoeveel tegels u wipt in uw tuin

Iedereen kan meedoen met vergroenen door tegels te wippen in z’n eigen voor-, achter-, of geveltuin. Vergeet niet om deze na 21 maart op te geven aan de tegelteller van Berg en Dal via https://www.nk-tegelwippen.nl.
Natuurlijk draait het kampioenschap niet alleen om winnen. Als we tegels vervangen door gras, bloemperken, bomen en geveltuinen, wordt Nederland meer klimaatbestendig, behaaglijker voor insecten en dieren, koeler op warme dagen én veel mooier!