Programma 450 jaar Slag op de Mookerheide bekend

MOOK - Het is dit jaar precies 450 jaar geleden dat de Slag op de Mookerheide plaatsvond. Een grote veldslag in en rond de dorpen Middelaar, Mook en Heumen, tussen het huurlingenleger van Lodewijk en Hendrik van Nassau en de Spanjaarden. Om dit historische moment te herdenken organiseert stichting Huys te Moock op zaterdag 13 april een dorpsfeest ‘de ontmoeting van de legers’.

Op zondag 14 april is de officiële herdenking van gemeente Mook en Middelaar. In de laatste week van maart verschijnt een programmakrant met alle informatie en de verhalen achter deze belangrijke gebeurtenis.

13 april: dorpsfeest ‘de ontmoeting van de legers’ Op zaterdagochtend 13 april is er op het grasveld aan de Maaskade een kampement opgericht voor een groot aantal re-enactors die het leven uitbeelden van een huurlingenvendel uit de Tachtigjarige Oorlog. Vanaf 12.00 uur gaat het feestterrein open.
Om 14.00 uur begint het programma met demonstraties. Vanaf dat moment zullen twee ‘legers’ van basisschoolleerlingen optrekken naar Mook. Opmars van de legers Het huurlingenleger van de graven van Nassau vertrekt om 14.00 uur vanaf Huyse Middelaer. Het Spaanse leger begint de opmars naar de Maaskade om 14.30 uur vanaf basisschool De Grote Lier in Molenhoek. De twee legers, verkleed in kleurrijke tenues, worden begeleid door re-enactors, muziek en de schutterijen van Middelaar en Mook.

Om 16.00 uur ONTMOETEN & BEGROETEN de twee legers elkaar op de Maaskade. In plaats van strijd te leveren, ontmoeten zij elkaar in vrede en vriendschap met een handshake, woorden van welkom van Theo van Brunschot (voorzitter Stichting Huys te Moock) en Willem Gradisen (burgemeester Mook en Middelaar) en het uitwisselen van vlaggen. Dorpsfeest Daarna kan het feest beginnen.

Op het feestterrein zijn er demonstraties van de re-enactors. Er wordt muziek uit die tijd gespeeld door het historische muziekgezelschap Vive les Gueux, het Schuttersgilde St. Antonius Abt uit Mook demonstreert het vendelzwaaien en er zijn optredens van de drumshowband uit Mook. Er zijn kramen met oude ambachten en ook de inwendige mens wordt niet vergeten.
Om 18.30 uur eindigt het feest met een lawaaiconcert met een historisch verhaal als basis. De feestelijke herdenking wordt afgesloten met het afvuren het veldkanon Barbara.

14 april: officiële herdenking gemeente Mook en Middelaar Op zondagochtend is het kampement aan de Maas weer geopend vanaf 10.00 uur. Tijdens de officiële herdenking zijn er diverse demonstraties. De officiële herdenking eindigt om 14.00 uur.

Bijeenkomst in de kerk

Om 10.00 uur is er een combinatie van een oecumenische viering en presentaties in de St. Antonius Abtkerk in Mook. Onder muzikale begeleiding van de Cantorij Con Amore en het Broederschap van de Sanghers gaat predikant Hermen Kroesbergen voor in deze viering. Met welkomstwoord door burgemeester Willem Gradisen en presentaties van historicus prof. dr. Maarten Prak en voorzitter van Stichting Huys te Moock Theo van Brunschot. De dienst is vrij toegankelijk voor 250 bezoekers.

Dorpslunch voor inwoners

400 inwoners van de gemeente Mook en Middelaar ontmoeten elkaar om 12.00 uur bij een dorpslunch op het Raadhuisplein. Tijdens de lunch is er muziek van Vive les Gueux en de dorpsdichter van gemeente Heumen, Charlotte Selten, schrijft speciaal voor de gelegenheid een gedicht en draagt dat voor.

Onthulling kunstwerk

Om 13.30 uur is de feestelijke onthulling van het nieuwe kunstwerk van Ysbrandt Roovers op de rotonde bij het Raadhuisplein. Gouverneur van de provincie Limburg Emile Roemer en burgemeester Willem Gradisen hebben de eer om het ruim 2,5 meter hoge kunstwerk te onthullen en daarmee de gebroeders Van Nassau, die het leven hebben gelaten tijdens de Slag op de Mookerheide, de waardering te geven voor hun inzet.

Nieuwe fietsroute

Stichting Huys te Moock introduceert die zondagmiddag een nieuwe fietsroute ‘In het spoor van de Spanjaarden’. Vertrek om 14.30 uur vanaf het Raadhuisplein.

Nieuwe informatieborden

Op verschillende plekken in de gemeente komen permanente informatieborden te staan met verhalen over de Slag op de Mookerheide op die specifieke locatie. Samen vormen ze een totaalbeeld van twee historische dagen voor de gemeente Mook en Middelaar. - Maasstaete, Mook: het verhaal van de slag - Station Mook-Molenhoek: het verhaal van de twee schansen - De Mortel, Mook: het verhaal van de soldaten - Riethorst, Plasmolen: het verhaal van de bevolking - Herberg Restaurant ’t Zwaantje: het verhaal achter de straatnamen op de Bisselt.