Inwoners initiatieven te kust en te keur in gemeente Berg en Dal

BERG EN DAL – De gemeente Berg en Dal heeft geen gebrek aan inwonersinitiatieven. In totaal zijn er liefst 47 initiatieven waar de gemeente Berg en Dal in kleine en grote mate bemoeienis mee heeft.

Maar volgens het gemeentebestuur zijn er nog meer inwonersinitiatieven waar de gemeente geen enkele weet van heeft. De gemeente heeft al bewoners benaderd die ook een initiatief hadden en heeft de diensten aangeboden in de vorm van mee te denken over hun initiatief. Daarbij valt onder andere te denken aan de herinrichting van speelplaatsen en dergelijke. Op die manier wil de gemeente de bewonersparticipatie mee stimuleren. Het is vermeldenswaardig dat er vanuit alle kernen initiatieven zijn gelanceerd en ontplooid te weten: Groesbeek/Breedeweg / De Horst 12, Beek / Berg en Dal 9, Millingen aan de Rijn 6, Ooij 6 , Berg en Dal 4,Leuth 4 , Heilig Landstichting 3 en Kekerdom 3.
De initiatieven zijn divers zoals Voedsel park, speelgoedbank, struintuin, koffiehus en een straatspeeldag alles in Beek. Vanuit Berg en Dal is er initiatief voor een terras bij de WMO-ruimte, golfkarretje voor vervoer ouderen en een wandelroute langs bankjes. Voor Groesbeek, Breedeweg en De Horst een veilige oversteekplaats op Breedeweg, kinderen koken voor hun ouders in Op De Heuvel, WC bij Avonturenbos (nadat de gemeente het heeft afgewezen, is er geld gecreëerd via fondsen er wordt nu naar een geschikte plek gezocht). In Heilig Landstichting wil men bewegen voor ouderen stimuleren. In Kekerdom wil een groep een moestuin en verlichting en stroom bij 't Hoanehart. In Leuth wil een groep een kookcursus voor 60+ mannen op gaan zetten. In Millingen zijn ze bezig met een kunstwerk van mozaïek. Tenslotte wil de jeugd van Ooij een hangplek, waar de gemeente wel oren naar heeft.