Gemeente houdt Liander verantwoordelijk voor vertragingen

Foto: Joop Verstraaten

GROESBEEK – De gemeente Berg en Dal heeft onlangs een brief op poten gestuurd naar de directie van Liander in Duiven. De gemeente houdt Liander verantwoordelijk voor vertraging van diverse projecten zoals onlangs in de Houtlaan en sinds kort in de Hoflaan.

De uitvoeringstijd van beide projecten is niet volgens planning verlopen en beide projecten zijn daardoor anderhalve maand uitgelopen. De maatschappelijke overlast en kosten voor de inwoners en ondernemers zijn hierdoor onverantwoord toegenomen. "Wij kunnen als gemeente de bewoners niet meer uitleggen waarom de uitvoering van de nutswerken zo lang op zich laten wachten. Ook wijzigingen van onder andere het leidingen tracé, het leggen van niet-geplande kabels en leidingen, niet-geplande huisaansluitingen, verkeerde of ontbrekende materialen en het onvoldoende verdichten van de sleuf hebben voor de nodige stagnatie gezorgd, waardoor de kosten voor de gemeente zijn opgelopen. Daarnaast zijn uw ploegen met regelmaat van het werk afgehaald voor storingen elders."

Volgens de gemeente gaan de voorbereidingstrajecten steeds goed, maar zodra het werk start, begint per definitie de vertraging van de kant van Liander. De reden hiervan is dat de communicatie binnen Liander ontbreekt. De projecten Houtlaan 1,5 maand te laat evenals de Hoflaan. De gemeente maakt zich zorgen over het eerstvolgende project dat na de zomer van start zal gaan, te weten rioolvervanging de Dries en in het voorjaar van 2018 rioolvervanging Stekkenberg. Tijdens het vervangen van de gasleiding in 2011 hebben de bewoners maandenlang in de rotzooi gezeten en dat wil de gemeente nu voorkomen.

De gemeente verzoekt Liander om de coördinatie en toezicht in eigen hand te nemen en niet over te laten aan onderaannemers. De gemeente wil met spoed in overleg treden met de directie van Liander.